Veritas har hjälpt oss helt enkelt genom att betjäna. Ni har frågat vad som hörs och gett råd om hur olika frågor kan lösas. Joonas Korgan t.v. och Sami Suo-Heikki

Identio: För företagare är kommunikation en viktigare kompetens än bokföring

Vem är du och vad gör ditt företag?

Mitt namn är Joonas Korgan och jag fungerar som verkställande direktör för Identio Oy. Angående min bakgrund kan jag nämna att min familj flyttade till Finland när Sovjetunionen föll år 1991 och började bygga upp sitt liv på nytt här i Finland.

I min ungdom var jag en riktig försäljare. Jag brukade ofta gå från dörr till dörr och sälja kex i grannskapet och på gården sålde jag tobak till äldre damer och herrar.

Det var kanske aningen olagligt att hålla på med sådant, men det var ungdomen och sälja måste man. IT-branschen var ett naturligt val eftersom jag sedan en ung ålder varit en ”nörd”. När jag var liten brukade jag spela datorspel med min storebror och greja med datorer. Sedan utbildade mig och skaffade behörighet. Efter fem år i branschen blev jag företagare.

Mitt företag Identio erbjuder programvarutjänster till kunder, det vill säga nätapplikationer och telefonapplikationer. Vi erbjuder även UI/UX -planering, konceptutveckling och mera traditionella reklambyråtjänster.

Hur har Veritas betjänat er?

Vi är nya kunder i Veritas, men jag kan redan nu konstatera att Veritas har hjälpt oss helt enkelt genom att ge betjäning. Ni har frågat hur vi har det, gett råd om hur man kan gå till väga i olika ärenden och skapat en öppen dialog. Dessutom har vi kunnat kontakta er när som helst och vetat att ni svarar.

Vi har också gjort podcast-avsnitt med Veritas representanter, de har fått hundratals lyssnare. Veritas har delat avsnitten i sina egna kanaler och gett oss livsviktig synlighet.

Redan det att ett försäkringsbolag betjänar även på andra sätt än via automatiserade mejl har en otroligt stor betydelse. Den garantin får vi av Veritas.

Har du tips till andra företagare?

Jag har fungerat som företagare i lite över två år och är kanske inte tillräckligt “kompetent” för att ge råd. Men jag kan tipsa om att man som företagare ska skapa ett varumärke och marknadsföra sig, samt vara tålmodig.

Enligt mig ska man år 2021 kunna kommunicera och skapa innehåll för olika sociala medier. Jag anser att kommunikation, speciellt i dessa tider, är lika viktig – om inte viktigare – än att kunna sköta företagets bokföring. Man ska veta hurdana bilder, texter och videor man laddar upp på vilken plattform och hur man med hjälp av dem bygger upp sitt bränd. Jag rekommenderar att bekanta sig med Gary Vaynerchuck , som vet mycket om temat.