"Nina."
När man är mindre än sina konkurrenter, såsom Veritas och Temal, är man lyhört agil. Vi rör oss snabbt, och med stil! Digitalisering är ett måste.Nina Zischka, Temal

Temal är som Veritas: flexibel, lyhörd och snabb

Vem är du och vad gör ditt företag?

Jag är Nina Zischka, ägare av och VD för vårt familjeföretag Temal med 101 år gamla rötter. Temal tillverkar skräddarsydda möbler för badrum, kök och förvaring med vid behov 5 cm intervaller. Vi är stolta över våra två fabriker och över att genuint kunna säga ”Made in Finland”. Dessutom har vi två stora showroom-butiker i hjärtat av Helsingfors: Kylpyhuonekeskus och Keittiökeskus. De ger en heltäckande bild av vår design och vårt sortiment.

Just nu jobbar jag med lanseringen av vårt antibakteriella badrumskoncept Sisu. Temals försäljning ökade med 18 % under coronaåret 2020, vilket har gett oss kraft och framtidstro.

Vi satsar stort på det digitala och vår kostnadsfria digitala planeringstjänst är otroligt populär.

Hur blev du företagare?

Jag är företagare ända ut i fingerspetsarna. Jag tror att drivkraften för företagare är längtan efter frihet och en stark inre glöd och visshet om hur saker ska göras.

Jag var bara 26 år gammal när startade jag min egen kommunikationsbyrå som jag drev i 15 år, innan jag tog över Temal efter min far. Först drev jag företaget med min bror och nu med mina två söner, varav den ena – utexaminerad från Oxford och laddad med nytänk – är med på heltid och den andra – musiker och artist – främst nosar på branschen.

Vilka är dina erfarenheter av Veritas?

Får jag besvara denna fråga ur ett coronaperspektiv? Jag gillar Veritas för att bolaget påminner mig om Temal: vi är båda flexibla, lyhörda och snabba.

Jag tror att vi måste acceptera att osäkerhet under en överskådlig framtid är vårt nya normala. Samtidigt är det i kriser som nya möjligheter uppstår. Kriser och utveckling är som yin och yang. Den ena behöver den andra. Därför är innovation och förmåga till anpassning nödvändiga egenskaper.

Förmågan och modet att agera snabbt är avgörande. Att snabbt anpassa sig till nya förhållanden, fånga upp signaler och låta dessa signaler prägla ens agerande blir en framgångsfaktor.

När man är litet mindre än sina konkurrenter – precis som Veritas och Temal – så är man lyhört agil. Vi rör oss inte bara snabbt, utan också med stil!

Har du några tips till andra företagare?

I och med coronan har devisen ”digitalisera eller dö” besannats. Allt och alla dras med i digitaliseringen. Senast nu ska fokus ligga på detta inom alla företag. 

Även distansarbetet har kommit för att stanna. Det är viktigt att kartlägga vad som kan göras på distans och vad som kräver fysisk närvaro. Sannolikt uppstår nya uppgifter och slutresultatet blir en blandning av båda.  Nu lönar det sig också att klura ut hur man kan leda och motivera sin personal – på distans. Det kroppslösa ledarskapet. Jag funderar mycket på det här.

Jag ger gärna samma tips till företagarna som jag själv följer: Fokusera. Förenkla. Agera. Och var empatisk.