Intern kontroll, riskhantering och intern revision

Veritas Pensionsförsäkrings styrelse bär det primära ansvaret för bolagets interna kontroll, inklusive riskhanteringen.

Styrelsen fastställer årligen en riskhanteringsplan, i vilken de mest centrala riskerna i bolagets verksamhet identifieras. Därtill fastslås i den metoder för att mäta, kontrollera och uppfölja riskerna. Riskerna indelas i kategorierna försäkringstekniska risker, risker i placeringsverksamheten samt operativa och övriga risker.

Styrelsen fastställer dessutom årligen en placeringsplan förbolagets tillgångar. Bolaget har också en placeringskommitté som behandlar principiella frågor kring placeringar och särskilt placeringsrisker. Kommittén består av verkställande direktören samt representanter för placerings-, ekonomi- och aktuariefunktionerna.

Veritas Pensionsförsäkrings riskhantering beskrivs närmare i det officiella bokslutet i noten om riskhantering.

Också den interna revisionen utgör en del av bolagets interna kontroll. Dess främsta uppgift är att bidra till att trygga att bolagets riskhanterings-, kontroll- och förvaltningsprocesser är effektiva och fungerar i enlighet med uppställda mål och fastställda verksamhetsmodeller. Ramarna för den interna revisionen fastslås årligen av styrelsen i form av en revisionsplan. Veritas Pensionsförsäkrings interna revisor är direkt underställd verkställande direktören.