Tillbakablick på år 2012

Det ekonomiska läget var under fjolåret väldigt utmanande. Euroländerna lyckades med nöd och näppe undvika en kris och verkar fortfarande inte ha klarat av situationen helt.

Trots den utmanande ekonomiska situationen var förra året ett gott år för Veritas. Vår premieinkomst växte och vi gjorde ett utomordentligt placeringsresultat. Alla tillgångsslag gav en god avkastning. Också på lång sikt har vår nominella årliga avkastning varit god, hela 5,9 procent sedan år 1997.

Våra goda nyckeltal berättar om ett välskött bolag och en effektiv verksamhet. En del av vårt goda resultat gynnar våra kunder direkt: i år överför vi till kundåterbäringar 4,8 miljoner euro – 40 procent mer än förra året. Veritas är för sina kunder ett attraktivt alternativ på branschen.

Arbetspensionerna har en säker framtid

Till arbetspensionens natur hör att den påverkar oss över generationsgränserna. De som nu arbetar står för största delen av kostnaderna för de pensioner som nu är i utbetalning. Därför är det viktigt att se på branschens framtid ur ett vitt perspektiv.

Enligt professor Nicolas Barr och professor Keith Ambachtsheer har vi i Finland ett pensionssystem som håller måttet också internationellt. För systemets hållbarhet är det dock viktigt att vi tillsammans satsar på dess utveckling. Det är uppenbart att vi måste förlänga arbetskarriärerna och förbättra avkastningen av de fonderade pensionsmedlen, samtidigt som kostnadsutvecklingen måste hållas i styr.

Trots utvecklingsbehoven står vårt arbetspensionssystem på en stabil grund. Med öppen och transparent förvaltning och aktiv utveckling av systemet enligt samhällets och arbetslivets behov består systemet i ytterligare 50 år – och längre.

Samarbete ger stabil tillväxt

Kunderna förväntar sig allt mer övergripande lösningar på de utmaningar de ställs inför i sin vardag. För att vi ska kunna betjäna dem på bästa möjliga sätt, behöver vi ett mångsidigt partnernät.

I februari 2012 köpte vi en 15 procents andel av nuvarande Folksam Skadeförsäkring (då Aktia Skadeförsäkring) samtidigt som det svenska Folksam Sak blev majoritetsägare i bolaget. För Veritas är köpet en strategisk investering då det stärker vår konkurrenskraft som arbetspensionspartner bland företagare och små och medelstora företag.

Vårt fruktbara samarbete med Aktia-koncernen har pågått i flera år. Aktia är som bank en viktig partner för Veritas särskilt med tanke på företagare och mindre arbetsgivare.

Den längsta gemensamma vägen har vi vandrat med det åländska Pensions-Alandia. Vår gemensamma vandring inleddes när arbetspensionssystemet grundades år 1962, då vi båda beviljades koncession för arbetspensionsförsäkring. Enligt det koassuransavtal vi ingått ansvarar Veritas för hälften av Pensions-Alandias försäkringsstock.

Utöver ovan nämnda partner vill jag också tacka POP Bankerna, RVM och Finanssimaailma för att de representerat Veritas under år 2012. Med er hjälp är vi nära kunden.

Personlig betjäning en konkurrensfördel

Jag vill också tacka våra kunder för att ni visat förtroende för vårt bolag och våra tjänster. På Veritas styrs verksamheten av en stark tro på personlig service – en sak vi kommer att satsa på också i fortsättningen.

År 2012 inledde vi två större systemändringar där vi förnyar både vårt ersättningssystem och webbtjänsten för ArPL- och FöPL-kunder. Båda projekten är på sikt investeringar i utvecklingen av vår servicekvalitet och effektivitet.

Veritas utmärkte sig år 2012 också som ett av de snabbaste pensionsbolagen på branschen i pensionsavgöranden. Men snabbhet är inte ett värde i sig. Bakom den snabba kundbetjäningen ligger dock hos oss ett starkt kunnande och finslipade kundbetjäningsprocesser: kunden kan behändigt sköta sina ärenden via sin personliga försäkringsrådgivare.

Vår personal har visat stort engagemang för sitt arbete. Jag vill rikta ett varmt tack till dem för deras insats. Ni gjorde det möjligt. Lika väl vill jag också tacka såväl bolagets styrelse som förvaltningsråd.

I Åbo, april 2013