ArPL 50 år

År 2012 var ett jubileumsår för arbetstagarnas pensionsförsäkring, ArPL. Det finländska pensionssystemet, som även i internationella utvärderingar har fått bra betyg, har under sin 50-åriga historia varit med om många ekonomiska fluktuationer. Till de tyngsta kriserna hör börskrisen år 2008 och den därpå följande globala recessionen.

Under kriser ifrågasätts ofta systemets kontinuitet och hållbarhet. Pensionernas nivå och de fonderade medlens tillräcklighet samt systemets och förmånernas komplexa struktur har under den senaste tiden varit föremål för offentlig debatt.

Det är viktigt att vi värnar om vårt fungerande system och ser till att strukturerna är i skick. Minst lika viktigt är att det som fungerar bra görs ännu bättre. Utmaningarna i vårt moderna samhälle och framför allt i arbetslivet måste beaktas också inom pensionsskyddet och dess tillräcklighet med utgångspunkt i vad som är bäst för helheten.

Mångsidighet bör beaktas i utvecklingsarbetet

Det mest värdefulla med vårt system är kanske dess mångsidighet. Tillgångs- och riskhanteringen, som är så viktig för pensionsskyddet, har decentraliserats och fördelats på flera aktörer av olika storlek. I beslutsfattandet i branschen deltar både betalare och mottagare av förmåner ‒ arbetsgivare och arbetstagare.

I utvecklingen av arbetspensionsbranschen är det viktigt att vi inser och erkänner det decentraliserade systemets värde. Aktörerna i branschen skapar alla sin egen syn på vad som är konkurrenskraftig kundservice och erbjuder sina kunder verkliga alternativ inom arbetspensionsskyddet. Ur placeringsverksamhetens synvinkel stöder decentraliseringen även riskhanteringen.

Vi på Veritas har en fast tilltro till personlig service och gedigen arbetspensionskompetens som har en stark koppling till en ansvarsfull förvaltning av de gemensamma pensionsmedlen. Dessa faktorer har styrt vår verksamhet genom hela vår långa historia, och de kommer att göra det även i framtiden.

Målet med de konkurrensfrämjande reformer som Social- och hälsovårdsministeriet planerar för arbetspensionsbranschen är att öka arbetspensionsbolagens effektivitet. Därigenom möjliggörs kanske även till vissa delar en sådan priskonkurrens som tidigare varit främmande för branschen.

I beredningen av dessa reformer får man dock inte glömma arbetspensionernas speciella natur som en del av den finländska sociala tryggheten. Vi måste även i framtiden se till att arbetspensionsförsäkrade och försäkringstagare behandlas likvärdigt ‒ arbetspensionen ingår trots allt i vår grundtrygghet ‒ och möjliggöra sådana professionella rådgivningstjänster som behövs som stöd till exempel för personliga pensionsval.

Arbetstagarnas pensionsförsäkring nådde år 2012 medelåldern vid god vigör. Om vi satsar på genomtänkt utvecklingsarbete ser dess framtid minst lika ljus ut.

Vi bryr oss om våra kunder

Veritas har haft glädjen att få följa med några företag under hela arbetspensionssystemets halvsekellånga historia: vi har betjänat 68 kundföretag ända sedan arbetspensionssystemet infördes år 1962. Vi vill tacka er och våra andra kunder för förtroendet och hoppas att vårt samarbete bär långt in i framtiden!

TyEL 50 vuotta