Vi trivs med vårt jobb

Arbetskarriärerna på Veritas är vanligen rätt långa; år 2012 i snitt 9 år. Erfarenhet ger säkerhet och förmåga att anpassa sig efter kundernas behov.

God ledningskultur en förutsättning för arbetstrivsel

Redan de långa anställningarna skvallrar om bra trivsel i arbetet. Den i början av 2012 i samarbete med forskningsbolaget Corporate Spirit genomförda personalundersökning bekräftar detta.

Veritas fick särskilt bra betyg för sin goda ledningskultur, möjligheterna att utvecklas i arbetet, satsningarna på arbetshälsa och det rättvisa belöningssystemet. Bland annat på dessa områden var de anställda avsevärt nöjdare än genomsnittet i branschen.

Personlig utvecklingsplan motiverar och uppmuntrar

Avgörande faktorer för trivseln i arbetet är ett målinriktat och motiverande arbetssätt och möjligheter att påverka. Tack vare de gemensamma strategidagarna för fruktbar tillväxt kan varje medarbetare på Veritas delta i utvecklingen av bolagets verksamhet.

På basis av de mål som uppställts för bolaget utarbetar samtliga medarbetare på Veritas, oberoende av arbetsuppgift, en personlig utvecklingsplan för varje år. På så sätt kan vi alla komma med förslag om verksamhetsmodeller och åtgärder som förbättrar kvaliteten på vår service och samtidigt utvecklar vår egen kompetens och motivation.

Sakkunnig och professionell personal

I utvecklingsplanerna beaktas varje anställds utbildningsbehov. År 2012 deltog varje medarbetare på Veritas i genomsnitt i 3,4 dagar utbildning.

Målet med Veritas utbildningsprogram är att skapa en kompetent, utvecklingsorienterad och motiverad personal som antar utmaningar och delar med sig av sin kompetens för arbetsgemenskapens och kundernas bästa. Varje höst kartläggs hela personalens utbildningsbehov och en plan för följande år utarbetas tillsammans med cheferna. Denna organiserade och centraliserade utbildningsplanering garanterar alla medarbetare jämlika möjligheter till utbildning.

År 2012 erbjöd Veritas förutom pensionsförsäkringsutbildning även utbildning inom bland annat datasekretess, datateknik och språk samt coachning för chefer.

För att vi ska kunna erbjuda våra kunder bästa möjliga arbetshälsokompetens har alla medarbetare på Veritas också möjlighet att utbilda sig i arbetshälsa. Sammanlagt 21 medarbetare skaffade sig Arbetarskyddscentralens välbefinnande i arbetet-kort år 2012. Utbildningarna fortsätter under innevarande år.

Belöning

Om bolagets mål uppnås utbetalas ett personligt incitament till medarbetarna. Incitamentsystemet omfattar inte Veritas försäljare och inte heller medlemmarna i styrelsen eller förvaltningsrådet. År 2012 utbetalades sammanlagt cirka 430 000 euro i incitament.

Hyvää tahtoa ja lämpimiä lapasia

Arbetstrivsel skapar engagemang

Veritas anställdas engagemang bär också bortom arbetet. Sporrade av bolagets välgörenhetskampanj stickade vår personal på sin fritid under år 2012 sammanlagt 206 par vantar till Finlands Röda Kors katastrofhjälp. Här kan du se bilder på vantarna som tagits i bruk av hjälpbehövande runt om i världen.