Veritas i korthet

Veritas är proffs på arbetspensionsförsäkringar. Vår verksamhet grundar sig på samarbetet med våra kunder och samarbetspartner och på mer än hundra års erfarenhet.

Vår uppgift är att trygga framtiden. Vi placerar de pensionsmedel som anförtrotts oss på ett lönsamt och tryggt sätt till fördel för pensionstagarna. På det här sättet tar vi ansvar för vår del av Finlands decentraliserade arbetspensionssystem.

Hos oss är kunden verksamhetens medelpunkt. Vi satsar på en kunnig personal, så att vi alltid kan erbjuda våra kunder personlig och yrkeskunnig betjäning.

En engagerad personal som är entusiastisk till sitt arbete är en av våra främsta styrkor. Vi ser till att vår personal mår bra och arbetar för att de anställda ska orka i arbetslivet.

Vårt mål är lönsam tillväxt. Tillväxtens stöttepelare är pålitliga och sakkunniga partner. Goda nyckeltal skapar en stabil grund för vår verksamhet i ett föränderligt samhälle.

Verkställande direktörens översikt

Jan-Erik Stenman

Veritas är en unik aktör inom arbetspensionsbranschen. Vår mer än hundra år långa historia vittnar om stor yrkeskunskap inom försäkringsbranschen och framför allt om en utmärkt förmåga att anpassa sig till förändringarna som sker i samhället.

Denna anpassningsförmåga har varit till stor nytta under de senaste åren. Den ogynnsamma konjunkturutvecklingen fick återverkningar på Veritas kundkrets under 2013, och därigenom även på utvecklingen av vår totala premieinkomst, som efter flera goda år av tillväxt vände mot en svag nedgång.

Även placeringsmarknaderna påverkas av det instabila ekonomiska läget. Tack vare den positiva aktieutvecklingen under årets sista kvartal steg ändå vårt placeringsresultat till 7,4 procent, vilket är ett utmärkt resultat med beaktande av den osäkerhet som råder på marknaden.

Med tanke på pensionssystemets hållbarhet är arbetspensionsbolagens placeringsresultat på lång sikt viktigare än resultatet under ett enskilt placeringsår. Vår realavkastning på 5,1 procent för fem år överskrider klart den antagna realavkastning på 3,5 procent som Pensionsskyddscentralen använder i sina beräkningar.

I skuggan av de osäkra ekonomiska prognoserna kommer det under de närmaste åren att vara en utmaning att få god avkastning på placeringsmarknaden. Det är viktigt att arbetspensionsmedlen placeras så att de ger både god avkastning och är tryggt placerade. Tack vare gedigen yrkeskunskap, fokusering och rätt beslut om allokering kan vi även i fortsättningen nå goda resultat.

Samarbete ger styrka

Samarbete är av avgörande betydelse i en föränderlig verksamhetsmiljö. Även inom arbetspensionsbranschen bör vi samarbeta på de områden som förstärker hållbarheten i vårt system utan att konkurrensen äventyras.

Under de senaste två åren har vi tillsammans med Varma och Pensions-Fennia förberett ett gemensamt datasystemprojekt, där vi förnyar vårt ersättningssystem. Jag tror uppriktigt att vi på det här sättet kan uppnå ett bättre slutresultat på ett kostnadseffektivt sätt. Till min glädje anslöt sig också Ilmarinen till projektet i höstas liksom Elo nu under våren. Den första delen av det nya systemet tas i bruk hos oss våren 2014.

Goda samarbetspartner ger stabilitet i verksamheten och förstärker resultatet. Veritas utvidgade sitt eget partnernätverk genom att under våren ingå ett samarbetsavtal med Handelsbanken Finland. Under sommaren fördjupade vi vårt försäljningssamarbete med Pohjantähti Ömsesidiga Försäkringsbolaget. Även samarbetet med våra andra partner Aktia Bank, Folksam Skadeförsäkring, Alandia och Ålandsbanken fungerar bra.

Betjäningen grunden för vår verksamhet

Vår verksamhetsidé bygger på personlig betjäning av god kvalitet. Kunderna märker bäst av det här genom att de dagliga ärendena sköts smidigt via en personlig kontaktperson som utsetts för kunden.

Våra kunder uppskattar de tjänster som vi erbjuder dem. I den branschspecifika undersökning om kundnöjdhet som utförts av Taloustutkimus Oy fick vi det bästa allmänna vitsordet i branschen. Jämfört med tidigare år har helhetsbilden av vårt varumärke utvecklats positivt, vilket beror på vår kunniga och engagerade personal samt fokuseringen på kunden i centrum.

Dagens samhälle ställer särskilda krav på tillgänglighet. Vid sidan om den personliga betjäningen har vi också utvecklat nättjänsterna för våra ArPL- och FöPL-kunder. Vår förnyade webbtjänst togs i bruk i februari 2014. Trogna vår verksamhetsidé lyssnar vi till våra kunders önskemål och vidareutvecklar våra tjänster utgående från deras behov.

Ett dynamiskt system anpassar sig till samhällets behov

Det finländska pensionssystemet är även enligt internationell bedömning mycket välfungerande och effektivt.

Då världen förändras måste man ändå noga överväga systemets struktur. Endast ett system som utvecklas dynamiskt kan anpassas även till snabba förändringar i samhället.

Med utgångspunkt i den rapport som överdirektör Jukka Pekkarinen offentliggjorde hösten 2013 förbereder arbetsmarknadsparterna en reform av pensionssystemet år 2017. Parterna lämnar sitt utvecklingsförslag under hösten 2014. Det är viktigt att noggrant utreda vilken inverkan de olika alternativen har på helheten samt hållbarheten i finansieringen av pensionssystemet.

Arbetspensionsbranschen står också inför många andra förändringar. Diskussionen om en reglering av de åtgärder som främjar arbetshälsan för att därigenom kunna öka konkurrensen bolagen emellan fortsätter under 2014. Också alternativen för bolagsspecifik prissättning utreds fortfarande. I den offentliga debatten har man också lyft fram öppenheten inom arbetspensionsbranschen och transparensen i förvaltningen, något som har betonats även inom Veritas och som kommer att betonas ytterligare i framtiden.

Vår starka solvens och goda nyckeltal skapar en stabil grund inför framtidens utmaningar.

Denna stabila grund kan vi tacka bolagets styrelse och förvaltningsråd för liksom vår engagerade och kunniga personal.

Jag vill också tacka alla våra partner och önska dem framgång även under 2014 − vi gör det tillsammans.

I Åbo, april 2014

Jan-Erik Stenman
verkställande direktör

Nyckeltalen 2013

Med tanke på konjunkturutvecklingen var Veritas år relativt bra, våra placeringar gav en god avkastning om 7,4 procent. Däremot avbröts den positiva premieutvecklingen då vår premieinkomst sjönk med 1,2 procent.

2013 2012 %
Premieinkomst, milj. € 452,8 458,2 -1,2
Utbetalda pensioner och övriga ersättningar, milj. € 1) 432,0 402,8 7,3
Nettointäkter av placeringsverksamheten enligt gängse värden, milj. € 169,2 229,4
Avkastning på det sysselsatta kapitalet, % 7,4 11,3
Placeringar sammanlagt, milj. € 2 446,6 2 275,0
Totalresultat, milj. € 52,1 149,6
Driftskostnader som täcks med premiens omkostnadsandelar, milj. € 16,7 16,4
i % av premiens omkostnadsandelar 91,0 89,9
Antal anställda i medeltal 138 137
Ansvarsskuld, milj. € 2 137,8 2 058,8 3,8
Solvenskapital, milj. € 2) 541,1 452,7
% av ansvarsskulden 3) 27,6 24,1
i förhållande till solvensgränsen 2,1 2,4
Utjämningsbelopp, milj. € 116,2 124,2 -6,4
Pensionsmedel, milj. € 4) 2 489,3 2 320,1
Utjämningsbelopp, milj. € 5,6 4,8
% av ArPL-lönesumman inkl. andel av koassuransbelopp 0,32 0,27
ArPL-lönesumma, milj. € 1 601,1 1 618,4 -1,1
Antal ArPL-försäkringar 252,1 249,4 1,1
Antal FöPL-försäkrade 6 791 6 991 -2,9
Antal ArPL-försäkrade 53 339 54 331 -1,8
Antal FöPL-försäkrade 10 870 11 290 -3,7
Antal pensionstagare 28 424 27 581 3,1

¹ Utbetalda ersättningar i resultaträkningen utan kostnader för handläggning av ersättningar och verksamheten för upprätthållande av arbetsförmågan.
² Verksamhetskapital (inkl. den del av fördelningsansvaret som jämställdes med verksamhetskapital) fram till och med 31.12.2012. Fr.o.m. 2013 solvenskapital vilket inkluderar utjämningsbeloppet.
³ Relationstalet uträknat som % av ansvarsskulden i solvensberäkningarna.
⁴ Ansvarsskuld + värderingsskillnader.

Våra värderingar

Vår mission

Vi tryggar framtid

Vår uppgift som finländsk arbetspensionsförsäkrare är att genom en ansvarsfull verksamhet trygga framtiden, vare sig det är fråga om en lönsam och trygg placering av de pensionsmedel som anförtrotts oss eller våra kunders pensionsskydd och deras förutsättningar att orka i arbetslivet. Vi månar också om våra anställdas välmående och ser till att de orkar i arbetslivet.

Genom att göra hållbara val i vår vardag garanterar vi verksamhetens fortlevnad även i en föränderlig verksamhetsmiljö. Som en del av den finländska arbetspensionsbranschen tryggar vi samhällets framtid även i ett bredare perspektiv.

Vår vision

Vi är en dynamisk och växande föregångare när det gäller kundorienterad betjäning

Våra värderingar

Kunden är verksamhetens medelpunkt

Kunderna och deras behov styr vår verksamhet. Det är vår plikt att sörja för kundens arbetspensionsskydd och erbjuda sakkunnig rådgivning i frågor som rör arbetspensionen och arbetshälsan.

Vårt mål är ett människonära samspel, och alla kunder får en egen kontaktperson hos Veritas. Hos oss är det alltid en människa som svarar i telefonen.

Vi tror på ärlighet och förtroende i alla kontakter med både kunder, samarbetspartner, aktörer inom branschen och även med varandra.

Inspirerande samarbete

Framgång och tillväxt kan uppnås genom ett klokt samspel. Genom att lyssna på och ta hänsyn till varandra kan vi tillsammans nå de mål som ställts upp.

Kreativ verksamhet

Vi är inte rädda för förnyelse. Vår mer än hundra år långa erfarenhet av försäkringsverksamhet vittnar om vår förmåga att anpassa oss till förändringarna i det omgivande samhället.

Vårt mål är att utveckla vår verksamhet och det finländska pensionssystemet på ett sätt som är ändamålsenligt för såväl kunden, våra samarbetspartner som samhället.

Våra kundlöften

Den bästa betjäningen i branschen

Hos Veritas får alla kunder en egen, personlig kontaktperson. Vi tror på sakkunnig och kompetent betjäning.

Mainoskuva, jossa pieni tyttö kurkottaa pöydälle tallettaakseen kolikon säästökelloon

Sparuret är en del av Veritas historia

Sparuren har gått hand i hand med Veritas sedan 20-talet. Uret var en slags blandning mellan spargris och klocka, och den hölls i gång med inmatade mynt. Veritas ombud besökte kunden regelbundet för att tömma uret på mynten, dvs. försäkringspremien.

Läs mer om sparuret

Publicerad 21.01.2013

Sparuret är en del av Veritas historia

Många åbobor minns försäkringsbolaget Verdandis (numera Veritas) reklambild, där en liten flicka sträcker upp handen mot bordet för att sätta in en slant i sparuret. Det är dock få som vet vem som är på bild och hur hon hamnat som modell för ett reklamfoto som använts i årtionden.

Gåtan började lösa sig när en ung man som deltog i Veritas skolningsdag kände igen fotot. På en PowerPoint-presentation om bolagets historia såg Matias Andersson, försäkringsrådgivare på Aktia Skadeförsäkring, plötsligt en bekant bild. ”Jag kom ihåg att vi hemma hade talat om att min mormor var med på ett sådant här foto. Jag kollade ännu för säkerhets skull med henne själv”, berättar Andersson. Och sant var det - den lilla flickan på bilden är Henriette Nyman, född Ertman, ursprungligen från Åbo men numera borgåbo.

Fotograferingen var ett spännande tillfälle

”Nog är det ju länge sen det där fotot togs. Jag var då 4 eller 5 år gammal, så det måste ha varit år 1930 eller 1931”, berättar Nyman som Veritas tog kontakt med.

Reklamfotot var taget på Verdandis huvudkontor i Åbo. Nymans mor Greta Ertman jobbade nämligen på försäkringsbolaget som på den tiden ännu var beläget i de gamla utrymmena i bostadsaktiebolaget Verdandis hus på Auragatan. ”Mamma brukade ta mig med till kontoret om hon hamnade jobba övertid. Som tidsfördriv fick jag skriva med skrivmaskin”, berättar Nyman. ”Av själva fotograferingssituationen minns jag att jag var rysligt stolt över den viktiga uppgiften. Jag skulle också byta om för fotot – långa strumpor och lackkängor.”

På den tiden hade man inte kamera i varje telefon, eller ens i varje hem. Reklamfotot var också taget av en professionell fotograf. Nymans mor hjälpte till med fotograferingen och gav instruktioner: ”Jag minns att jag skulle stå helt rak i ryggen. Jag var nog så spänd!”

Se videon