Veritas lyhyesti

Tehtävänämme on turvata tulevaisuutta. Sijoitamme meille uskotut eläkevarat tuottavasti ja turvaavasti eläkkeensaajien hyväksi. Olemme näin vastuullinen osa suomalaista hajautettua työeläkejärjestelmää.

Meillä asiakas on toiminnan keskipisteenä. Panostamme henkilökuntamme osaamiseen, jotta voimme aina tarjota asiakkaillemme yksilöllistä ja ammattitaitoista palvelua.

Sitoutunut ja työhönsä innostuvasti suhtautuva työntekijä on tärkeimpiä vahvuuksiamme. Pidämme huolta henkilökuntamme hyvinvoinnista ja panostamme työssä jaksamisen edistämiseen.

Tavoitteenamme on kannattava kasvu. Kasvun tukipilareina ovat luotettavat ja asiantuntevat kumppanit. Vahvat avainluvut luovat muuttuvassa ympäristössä kestävän pohjan toiminnalle.

Toimitusjohtajan katsaus

Veritas on työeläkealalla ainutlaatuinen toimija. Yli 100 vuoden historiamme kertoo vahvasta vakuutusalan ammattitaidosta ja ennen kaikkea erinomaisesta kyvystä mukautua yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin.

Sopeutumiskyvystä on viime vuosina ollut hyötyä. Epäsuotuisa suhdannekehitys heijastui vuonna 2013 Veritaksen asiakaskuntaan ja siten kokonaismaksutulomme kehitykseen, joka usean kasvuvuoden jälkeen taittui hienoiseen laskuun.

Epävakaa taloustilanne vaikuttaa myös sijoitusmarkkinoihin. Vuoden viimeisen neljänneksen positiivisen osakekehityksen ansiosta sijoitustuloksemme nousi kuitenkin 7,4 prosenttiin, mikä on näissä epävarmoissa markkinatunnelmissa erinomainen tulos.

Eläkejärjestelmän kestävyyden kannalta työeläkeyhtiöiden pitkän tähtäimen sijoitustulos on yksittäistä sijoitusvuotta tärkeämpi. Viiden vuoden reaalituottomme 5,1 prosenttia ylittää reilusti Eläketurvakeskuksen laskelmissaan käyttämän 3,5 prosentin reaalituotto-olettaman.

Sijoitusmarkkinoilla hyvien tuottojen saaminen on epävarmojen talousnäkymien varjossa lähivuosina haasteellista. Työeläkevarat on sijoitettava sekä tuottavasti että turvaavasti. Vankalla ammattitaidolla, vahvalla fokuksella ja fiksuilla hajautuspäätöksillä voimme myös jatkossa saavuttaa hyviä tuloksia.

Yhteistyö tuo voimaa

Yhteistyö on muuttuvassa toimintaympäristössä avainasemassa. Myös työeläkealalla pitää tehdä yhteistyötä niillä alueilla, jotka kilpailua vaarantamatta vahvistavat järjestelmämme kestävyyttä.

Olemme parin viime vuoden aikana valmistelleet Varman ja Eläke-Fennian kanssa yhteistä tietojärjestelmähanketta, jossa uusimme korvausjärjestelmämme. Uskon vilpittömästi, että saamme näin kustannustehokkaasti aikaan paremman lopputuloksen. Ilokseni voin todeta myös Ilmarisen liittyneen syksyllä ja Elon nyt keväällä yhteiseen rintamaamme. Ensimmäinen osa uutta järjestelmää otetaan meillä käyttöön keväällä 2014.

Hyvät kumppanit tuovat vakautta toimintaan ja vahvistavat tuloksentekoa. Veritas laajensi omaa kumppaniverkostoaan solmimalla keväällä yhteistyösopimuksen Handelsbanken Finlandin kanssa. Kesällä syvensimme myyntiyhteistyötä Pohjantähti Keskinäisen Vakuutusyhtiön kanssa. Myös muut kumppanuutemme Aktia Pankin, Folksam Vahinkovakuutuksen, Alandian ja Ålandsbankenin kanssa voivat hyvin.

Palvelu toiminnan perusta

Toiminta-ajatuksemme perustuu korkeatasoiseen henkilökohtaiseen palveluun. Asiakkaalle tämä näkyy parhaiten päivittäisessä asioinnissa, joka hoituu kätevästi yhden asiakkaalle nimetyn yhteyshenkilön kautta.

Asiakkaamme arvostavat heille tarjoamaamme palvelua. Taloustutkimuksen Toimialakohtaisessa asiakastyytyväisyystutkimuksessa saimme alan parhaan yleisarvosanan. Edellisvuosiin verrattuna brändimme kokonaismielikuva on kehittynyt positiivisesti. Kiitos tästä kuuluu osaavalle ja omistautuneelle henkilökunnallemme ja vahvalle asiakasfokukselle.

Nyky-yhteiskunta asettaa omat vaatimuksensa tavoitettavuudelle. Henkilökohtaisen palvelun ohella olemme myös kehittäneet TyEL- ja YEL-asiakkaidemme verkkopalveluja. Uusittu verkkopalvelumme otettiin käyttöön helmikuussa 2014. Toiminta-ajatuksellemme uskollisena kuuntelemme asiakkaiden toiveita ja kehitämme palvelua edelleen heidän tarpeidensa mukaan.

Dynaaminen järjestelmä taipuu yhteiskunnan tarpeisiin

Suomessa on kansainvälisenkin arvion mukaan sangen toimiva ja tehokas eläkejärjestelmä.

Järjestelmän rakennetta pitää kuitenkin maailman muuttuessa punnita tarkkaan. Vain dynaamisesti kehittyvä järjestelmä taipuu yhteiskunnan nopeisiinkin muutoksiin.

Työmarkkinaosapuolet valmistelevat ylijohtaja Jukka Pekkarisen syksyllä 2013 luovuttaman raportin pohjalta eläkejärjestelmän uudistusta vuodelle 2017. Kehitysehdotuksensa ne antavat syksyllä 2014. Tärkeää on huolella selvittää eri vaihtoehtojen vaikutukset kokonaisuuteen ja huomioida eläkejärjestelmän rahoituksen kestävyys.

Työeläkeala on kohtaamassa myös monia muita muutoksia. Kilpailun lisäämiseen tähtäävä keskustelu työhyvinvointitoimien sääntelystä jatkuu vuonna 2014. Yhtiökohtaisen hinnoittelun vaihtoehtoja selvitetään edelleen. Julkiseen keskusteluun on nostettu myös työeläkealan avoimuus ja hallinnon läpinäkyvyys, johon Veritaksessakin on panostettu ja panostetaan jatkossa entisestään.

Vahva vakavaraisuutemme ja hyvät avainlukumme luovat vahvan pohjan vastaanottaa tulevaisuuden haasteita.

Kiitos vahvasta perustasta menee yhtiön hallitukselle, hallintoneuvostolle sekä omistautuneelle ja osaavalle henkilökunnallemme.

Haluan myös kiittää kaikkia kumppaneitamme ja toivottaa heille menestystä myös vuodelle 2014 – tehdään se yhdessä.

Turussa huhtikuussa 2014

Avainluvut 2013

Veritaksen vuosi oli suhdannekehitykseen nähden kohtuullinen, saavutimme hyvän 7,4 prosentin sijoitustuoton. Sen sijaan monen vuoden myönteinen maksutulokehitys taittui ja vakuutusmaksutulo laski 1,2 prosenttia.

2013 2012 %
TyEL-vakuutettuja 53 339 54 331 -1,8
YEL-vakuutuksia 10 870 11 290 -3,7
Eläkkeensaajia 28 424 27 581 3,1

¹ Tuloslaskelman maksetut korvaukset ilman korvaustoiminnan ja työkyvyn ylläpitotoiminnan hoitokuluja.
² Toimintapääoma (sis. toimintapääomaan rinnastettavan osan tasausvastuusta) 31.12.2012 asti. Vuodesta 2013 alkaen vakavaraisuuspääoma, joka sisältää tasoitusmäärän.
³ Suhdeluku laskettu %:na vakavaraisuusrajan laskennassa käytetystä vastuuvelasta.
⁴ Vastuuvelka + arvostuserot.

Arvot

Missiomme

Me turvaamme tulevaisuutta.

Suomalaisena työeläkevakuuttajana tehtävänämme on vastuullisen toiminnan kautta turvata tulevaisuutta, oli sitten kyse meille uskottujen eläkevarojen tuottavasta ja turvaavasta sijoittamisesta, tai asiakkaidemme eläketurvasta ja työssä jaksamisesta huolehtimisesta. Vaalimme myös henkilöstömme hyvinvointia ja työssä jaksamista.

Tekemällä kestäviä valintoja arjessamme takaamme toimintamme jatkuvuuden myös muuttuvassa toimintaympäristössä. Osana suomalaista työeläkealaa turvaamme tulevaisuutta yhteiskunnassa myös laajemmassa perspektiivissä.

Visiomme

Olemme asiakaskeskeisen palvelun dynaaminen ja kasvava edelläkävijä.

Arvomme

Asiakas keskipisteenä

Asiakas ja asiakkaan tarpeet ohjaavat toimintamme. Velvollisuutemme on huolehtia asiakkaan työeläketurvasta ja tarjota asiantuntevaa neuvontaa työeläke- ja työhyvinvointiasioissa.

Pyrimme ihmisläheiseen vuorovaikutukseen ja nimeämme jokaiselle asiakkaalle oman yhteyshenkilön Veritaksessa. Meillä puhelimeen vastaa aina ihminen.

Uskomme rehellisyyteen ja luottamukseen kaikessa kanssakäymisessämme niin asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden, alan toimijoiden kuin toistemmekin kanssa.

Innostava yhteistyö

Menestys ja kasvu saavutetaan viisaalla vuorovaikutuksella. Kuuntelemalla ja ottamalla toisemme huomioon saavutamme yhdessä meille asetetut tavoitteet.

Luova toiminta

Emme pelkää uudistumista. Yli 100 vuoden kokemuksemme vakuuttamisesta kertoo kyvystä sopeutua ympäristön muutoksiin.

Tavoitteenamme on kehittää toimintaamme ja suomalaista eläkejärjestelmää tarkoituksenmukaisesti asiakkaan, yhteistyökumppaneiden ja yhteiskunnan näkökulmasta.

Asiakaslupauksemme
Asiakas­lupauksemme

Alan parasta palvelua

Veritaksessa jokaiselle asiakkaalle nimetään oma henkilökohtainen yhteyshenkilö. Uskomme asiantuntevaan ja osaavaan palveluun.

Mainoskuva, jossa pieni tyttö kurkottaa pöydälle tallettaakseen kolikon säästökelloon

Säästökello on osa Veritaksen historiaa

Säästökellot ovat kulkeneet Veritaksen matkassa jo 20-luvulta. Kello oli eräänlainen säästöpossun ja kellon risteymä, joka pysyi käynnissä kun siihen syötti kolikoita. Veritaksen asiamies kävi säännöllisesti asiakkaan kotona keräämässä kelloon syötetyt rahat vakuutusmaksuina.

Lue lisää säästökellosta

Artikkeli

Julkaistu 21.01.2013

Mainoskuvan pikkutyttö löytyi yli 80 vuoden jälkeen

Moni turkulainen muistaa vakuutusyhtiö Verdandin (nykyinen Veritas) mainoskuvan, jossa pieni tyttö kurkottaa pöydälle tallettaakseen kolikon säästökelloon. Harva kuitenkaan tietää, kuka kuvassa on ja miten hän on päätynyt vuosikymmenien ajan käytössä olleen mainoskuvan malliksi.

Arvoitus alkoi ratketa, kun Veritaksen koulutuspäivään osallistunut nuorimies tunnisti valokuvan. Aktia Vahinkovakuutuksessa vakuutusneuvojana toimiva Matias Andersson näki Veritaksen historiaa käsittelevässä PowerPoint-esityksessä yllättäen tutun kuvan. ”Muistin, että meillä oli joskus puhuttu kotona, että isoäitini on ollut mukana tällaisessa mainoskuvassa. Varmistin sitten asian vielä isoäidiltä itseltään”, Andersson kertoo. Ja olihan se totta - valokuvan pikkutyttö on alun perin turkulainen, mutta sittemmin porvoolaistunut Henriette Nyman, omaa sukua Ertman.

Valokuvaus oli jännittävä tilanne

”Onhan siitä valokuvan ottohetkestä jo paljon aikaa. Olin silloin 4- tai 5-vuotias, joten sen on täytynyt olla vuonna 1930 tai 1931”, Veritaksen tavoittama Nyman kertoo.

Mainoskuva otettiin Verdandin pääkonttorissa Turussa. Nymanin äiti Greta Ertman oli nimittäin töissä vakuutusyhtiössä, joka silloin sijaitsi vielä vanhoissa tiloissaan asunto-osakeyhtiö Verdandin talossa Aurakadulla. ”Äidillä oli tapana ottaa minut mukaan konttorille, jos hänellä oli ylitöitä. Sain ajankuluksi näppäillä kirjoituskonetta”, Nyman kertoo. ”Itse valokuvaustilanteesta muistan sen, että olin varsin ylpeä tärkeästä tehtävästäni. Kuvausta varten piti vaihtaa paremmat päälle – pitkät sukat ja lakeerikengät.”

Tuohon aikaan ei kameroita ollut jokaisessa puhelimessa eikä edes joka kodissa. Mainosvalokuvankin tuli ottamaan ammattivalokuvaaja. Nymanin äiti avusti kuvauksessa ja antoi ohjeita: ”Muistan, että piti seistä ihan selkä suorana. Kyllä minua jännitti!”

Säästökello on osa Veritaksen historiaa

Katso video säästökellon historiasta