Kunder

Veritas mål är att vara den bästa pensionspartnern för små och medelstora bolag samt företagare.

För oss betyder partnerskap förstaklassig service; när vi kan erbjuda våra kunder sakkunnig rådgivning som grundar sig på bred individuell kompetens och verktyg som svarar på kundens behov, då har vi lyckats nå vårt mål.

Den branschspecifika kundtillfredsställelseundersökning som Taloustutkimus årligen genomför visar att våra kunder uppskattar vår service. Enligt utredningen får Veritas branschens bästa allmänna vitsord, 8,23. Veritas skiljer sig positivt bland branschens andra aktörer genom sin förmåga att höra på kunden, sin servicevillighet och kontakt till kunden.

Stefan Strandberg

Ett telefonsamtal räcker

Kärnan i Veritas experttjänster är dess starka fokus på kundens behov. Detta innebär i praktiken att varje försäkringstagare får en personlig försäkringsrådgivare som kan kontaktas per telefon i alla situationer.

Läs mer

ArPL- och FöPL-kunder

Allt fler småbolag valde Veritas som sin arbetspensionsförsäkrare. I slutet av år 2014 försäkrade Veritas 53 817 anställda i totalt 6 931 ArPL-försäkringar. Trots att antalet försäkringar ökade, sjönk den försäkrade lönesumman från året innan till 1 597,3 (1 601,1) miljoner euro.

Den FöPL-arbetsinkomst som vi försäkrar steg till 255,1 (252,4) miljoner euro, även om antalet FöPL-kunder sjönk en aning till 10 739 försäkringar. Det är glädjande att se att våra företagarkunder trots det utmanande ekonomiska läget uppskattar värdet på sitt arbete och har förbättrat sitt pensionsskydd genom att höja sin arbetsinkomst. FöPL-arbetsinkomsten var i medeltal 23 754 euro om året, när den året innan var 23 220 euro.

Våra försäkringskunder

ArPL-försäkringar

ArPL-försäkringar

ArPL-försäkrade

ArPL-försäkrade

FöPL-försäkringar

FöPL-försäkringar

 

Webbtjänsten underlättar den dagliga skötseln av försäkringen

Vi lanserade i februari vår förnyade webbtjänst för våra ArPL- och FöPL-kunder. Kunderna kan sköta sina försäkringsärenden över webben också då vår kundbetjäning inte har öppet.

Via webbtjänsten har kunderna också tillgång till Serious Fun-verktygslådan för välbefinnande i arbetet. Verktygslådan innehåller guider, anvisningar och färdiga blankettbotten för utveckling och upprätthållande av arbetshälsa.

Anne-Mari Angervo

Lättare vardag och bättre arbetshälsa

Veritas erbjuder sina kunder en stilig samling olika verktyg som underlättar vardagen. Ett av dem är webbtjänsten VerNet, som förnyades i fjol.

Läs mer

Satsningar på välbefinnande i arbetet stöder arbetsförmågan

Vi erbjuder samtliga våra ArPL-kunder stöd för utveckling av välbefinnande i arbetet och upprätthållande av arbetsförmåga. Verksamheten syftar till att förlänga arbetskarriärerna och minska risken för arbetsoförmåga.

Välbefinnande i arbetet bör vara en del av företagets vardag. Framgångsrik utveckling av arbetshälsa förutsätter stark kompetens i kundföretaget samt konkreta verktyg. För att upprätthålla verksamheten och garantera kontinuiteten kan kunden få stöd av våra experter.

Työhyvinvoinnin kehittäminen

41 av våra kundföretag utvecklade sin kompetens inom arbetshälsa genom att delta i Välbefinnande i arbetet kort-kurser vi arrangerat. Allmänna, för alla öppna kurser ordnades 8 gånger. I kurserna deltog totalt 551 personer och alla fick Arbetarskyddscentralens Välbefinnande i arbetet kort. På hösten lanserade vi en ny seminarieserie om välbefinnande i arbetet, där 14 företag deltog.

Under året pågick 116 Avanti-arbetshälsoprogram. Programmens syfte är strategiskt ledarskap av välbefinnande i arbetet.

Katri Wänninen

Enkät: Engagemang hos ledning och chefer viktigt för lyckade arbetshälsoåtgärder

De populära utbildningarna för välbefinnande i arbetet-kortet utgör en god grund för att utveckla arbetsgemenskapen. Men ledningens engagemang behövs för att de nya insikterna ska kunna omsättas i praktiken.

Läs mer

Arbetspensionssystemet stöder välbefinnande i arbetet för ArPL-kunder. FöPL-kunderna har inom ramen av kundservice erbjudits möjligheten att utveckla sitt välbefinnande i arbetet genom att delta i ett seminarium med temat arbetshälsa och företagarens skydd. Företagare hade lokalt möjligt att delta i livsstilsanalyser.

Pensionstagarna

Under fjolåret beviljade Veritas färre pensioner än tidigare. Totalt beviljades 1 930 (2 506) nya pensioner. Mest minskade antalet ålderspensioner (-430 st).

Antalet beviljade ålderspensioner var som högst år 2010, men siffran har årligen minskat sedan dess. År 2013 nådde den sista stora årskullen från 1950-talet pensionsåldern 63 år, vilket sannolikt ökade antalet kunder som ansökte om ålderspension.

2014 2013
Ålderspension1 3551 785
Invalidpension327411
Deltidspension4486
Familjepension204224

28 673 (28 424) personer lyfte pension från Veritas. Pensionstagarnas antal steg med 0,8 procent.

    TyEL-vakuutukset

    Vi förnyar som bäst it-systemet för ersättningsbehandlingen. Förnyelsen är ett samprojekt på branschen och slutförs år 2015. Utvecklingsarbetet för systemet har tidvis belastat vår kundbetjäning och behandlingstiderna för pensionerna har dragits ut.

    Yrkesinriktad rehabilitering

    När hälsan ger vika är man inte tvungen att sluta arbeta: med hjälp av yrkesinriktad rehabilitering kan man i bästa fall fortsätta i arbetslivet ännu flera år. Den rehabilitering som arbetspensionsbolagen erbjuder är ämnad för att möjliggöra en fortsatt karriär trots att man blivit arbetsoförmögen i ett visst specifikt yrke.

    Rehabilitering som inleds i ett tidigt skede främjar effektivt en återkomst till arbetet, särskilt om kunden som deltar i rehabiliteringen fortfarande är arbetsverksam. Till och med 80 procent av dessa kunder kan fortsätta arbeta efter en rehabiliteringsperiod trots begränsningar i hälsotillståndet.

    Rätten till rehabilitering utreds automatiskt från och med ingången av år 2015 om kunden fått avslag på sin invalidpensionsansökan.

    Kuntoutus

    Man kan fortsätta arbeta även om hälsan ger vika – rättidiga insatser ger tilläggsår i arbetslivet

    Arbetspensionsrehabilitering blir allt populärare och år 2013 var antalet rehabiliteringsklienter nästan 2 000 fler än året innan.

    Läs mer

    Artikel

    Stefan Strandberg

    Ett telefonsamtal räcker

    Kärnan i Veritas experttjänster är dess starka fokus på kundens behov. Detta innebär i praktiken att varje försäkringstagare får en personlig försäkringsrådgivare som kan kontaktas per telefon i alla situationer.

    Vilken annan nytta har kunden av Veritas experttjänster? Direktör Stefan Strandberg har sitt svar klart.

    ”Vi erbjuder hela paletten ända från rehabilitering och arbetshälsa till finansiering och pensionstjänster. Dessutom erbjuder vi många olika typer av utbildningar, seminarier och informationsmöten. Men det viktigaste är ändå rådgivningen.”

    Speciellt nu, när pensionsreformen är nära förestående, kommer personlig pensionsrådgivning att bli ännu viktigare.

    Snabbhet är vårt trumfkort

    För att servicen ständigt ska hållas på en god nivå uppställer vi årligen nya mål för telefontjänsten och handläggningstiderna.

    ”För kunden är snabbheten vanligtvis det viktigaste – alltså hur lång tid det tar innan pensionsbeslutet kommer och hur lätt det är att kontakta en viss expert. Därför mäter vi hur smidigt detta löper”, berättar Strandberg.

    Dessutom tror man på Veritas starkt på utbildning. Alla försäkringshandläggare och pensionsrådgivare bygger regelbundet på sitt kunnande.

    ”För kunden räcker det ofta med ett enda telefonsamtal, kunden bollas inte mellan olika experter och avdelningar. Våra anställda ser till helheten och kan hjälpa kunden i många olika slags ärenden.”

    Bevisligen bäst

    Veritas utmärkta experttjänst är inga tomma ord. I Taloustutkimus Oy:s branschvisa kundnöjdhetsenkät (2014) fick Veritas det bästa allmänna vitsordet av alla arbetspensionsbolag.

    ”I finansbranschen påstår också många andra aktörer att de utgår från kundens behov, men stämmer det verkligen? Hos oss är det konkret. Kundens samtal besvaras av kundens egen rådgivare och inte till exempel av en automatisk telefoncentral.”

    I undersökningen avviker Veritas till sin fördel från konkurrenterna också genom att bolaget beaktar kundernas behov, är tjänstvilligt och bra på att hålla kontakten.

    ”Vår aktivitet i fråga om kundkontakter är klart högre än övriga aktörers”, konstaterar Strandberg belåtet.

    I framtiden kommer Veritas liksom de övriga aktörerna i branschen satsa på att utveckla sina webbtjänster, men bolaget kommer ändå att fortsätta med den personliga rådgivningen och vara lättillgängligt för kunderna. Ambitionen är att vara det bästa arbetspensionsbolaget för små och medelstora företag och företagare.

    Artikel

    Anne-Mari Angervo

    Lättare vardag och bättre arbetshälsa

    Veritas erbjuder sina kunder en stilig samling olika verktyg som underlättar vardagen. Ett av dem är webbtjänsten VerNet, som förnyades i fjol.

    VerNet är ett naturligt komplement till den utmärkta personliga kundservicen vid Veritas. Planeringschef Anne-Mari Angervo berättar att tanken bakom VerNet var att få ett gemensamt verktyg för både kunderna och personalen.

    "Vi erbjuder våra kunder en webbtjänst som är lika lättillgänglig och snabb som vår personliga kundservice. Till exempel upptagna företagare kan sköta sina arbetspensionsförsäkrings- och arbetshälsoärenden efter kontorstid med hjälp av VerNet", säger Angervo.

    Respons leder till förbättring

    Verktygen finslipas hela tiden utifrån den respons som kommer in. Respons samlas in redan innan verktygen tas i bruk.

    "Före lanseringen av VerNet testade vi programmet med riktiga människor. Vi frågade de försäkrade, revisionsbyråerna och vår egen personal hur servicen fungerat, om den var bekväm att använda och vad som kändes besvärligt", berättar Angervo.

    Responsen beaktades i utvecklingen av VerNet och först därefter togs programmet i bruk officiellt.

    "Även annars betraktar vi respons som värdefull information. Vi kan förstås inte uppfylla alla önskemål, men varje förslag gås igenom och övervägs noga."

    Tröskeln för att ge respons är låg för Veritas kunder – det går på samma gång som de i andra ärenden har kontakt med sin egen försäkringsrådgivare.

    Artikel

    Publicerad 25.02.2015

    Enkät: Engagemang hos ledning och chefer viktigt för lyckade arbetshälsoåtgärder

    Katri Wänninen

    I utvecklingen av välbefinnande i arbetet är det ytterst viktigt att ledningen och cheferna deltar och engagerar sig. Detta framgår ur en enkät bland deltagarna i de utbildningar för välbefinnande i arbetet-kortet som Veritas ordnat.

    ”Klart är att inget organisationsutvecklingsarbete kan genomföras utan ledningen och cheferna. Detta gäller även utvecklingen av arbetsgemenskapen”, säger Veritas arbetshälsospecialist Katri Wänninen om enkätens resultat.

    ”Ledningens engagemang behövs för att de nya insikterna från utbildningarna ska kunna omsättas i praktiken i form av konkreta åtgärder inom organisationen. Efter kursen är det största bekymret hur vardagen ska gå att förändra.”

    De populära utbildningarna för välbefinnande i arbetet-kortet utgör en god grund för att utveckla arbetsgemenskapen

    Veritas har erbjudit sina kunder utbildningar för välbefinnande i arbetet-kort sedan år 2012. Sammanlagt har 137 populära kurser ordnats och över 1 200 anställda från organisationer av olika storlek har deltagit.

    ”Mottagandet har varit gott, liksom det allmänna vitsordet för kurserna. 95 procent av deltagarna upplevde att de fått tillräckligt med information om grunderna för välbefinnande i arbetet och begrepp. Mer information efterlystes om arbetshälsans koppling till arbetets produktivitet. Att belysa denna dimension kunde också vara ett sätt att engagera ledningen”, funderar Wänninen.

    Gemenskapens välmåga summan av många faktorer

    Välbefinnande i arbetet bygger på ett fungerande samarbete mellan de anställda, de närmaste cheferna, den högsta ledningen, förtroendemännen samt personalförvaltningen, arbetarskyddet och företagshälsovården.

    ”En frisk arbetsgemenskap är summan av många faktorer”, betonar Wänninen. ”Det krävs ett gott ledarskap, en trygg och hälsosam arbetsmiljö, upprätthållande och utveckling av yrkeskompetensen samt livskompetens från den anställdas egen sida”, framhäver Wänninen. ”För att få alla dessa faktorer att stämma krävs god planering.”

    Arbetshälsans verktyg ett stöd i vardagen

    Genom sin webbtjänst erbjuder Veritas sina kunder ett heltäckande urval av verktyg för utvecklingen av välbefinnande i arbetet.

    ”Våra kunder behöver inte fundera till exempel på hur ett utvecklingssamtal genomförs, utan kan få tips och hämta den blankett som behövs från vår webbtjänst”, tipsar Wänninen.

    Bekanta dig med enkätens resultat här.

    Artikel

    Publicerad 24.11.2014

    Yrkesinriktad rehabilitering inleds ofta mycket sent – rättidiga insatser kan förlänga tiden i arbetslivet

    Yrkesinriktad rehabilitering inleds ofta mycket sent – rättidiga insatser kan förlänga tiden i arbetslivet

    Arbetspensionsrehabilitering blir allt populärare och år 2013 var antalet rehabiliteringsklienter nästan 2 000 fler än året innan. Trots den ökade populariteten inleds den yrkesinriktade rehabiliteringen ofta fortfarande alltför sent även om sjukfrånvaron skulle indikera arbetsoförmåga redan långt innan personen faktiskt blir arbetsoförmögen.

    ”Det här är mycket beklagligt”, konstaterar jurist Tiina Laine som ansvarar för riktlinjerna för Veritas pensionslösningar. En del av de framtida invalidpensionstagarna kunde plockas ur statistiken redan i god tid.”

    Enligt en jämförelse som Pensionsskyddscentralen publicerade i våras har de som ansöker om invalidpension mer sjukfrånvaro än andra i samma ålder redan 10 år före pensioneringen. Ändå har rehabiliteringen inletts först några få år före pensioneringen.

    Laine anser att det ligger en strukturell orsak bakom att så många faller utanför den yrkesinriktade rehabiliteringen.

    ”Sjukdagpenningarna borde följas upp mer aktivt och de kunde också åtföljas av någon typ av markörer och riskkartläggningar. En sjukfrånvaroperiod på 60 dagar är redan så lång att man borde reagera tidigare. I detta skede kan en välfungerande företagshälsovård rädda personen från varaktig arbetsoförmåga.”

    Undersökningar visar att de anställda är sjuka från och till under sju år innan de ansöker om arbetspension eller rehabilitering.

    ”Försämrad arbetshälsa kan orsaka många korta sjukledigheter. Det är dem man borde reagera på eftersom arbetstagarna i vårt land är mycket starkt engagerade i arbetslivet. Viljan att fortsätta finns där, men hälsan sviktar och därmed orken.”

    Rehabilitering ger fler arbetsår

    I företagsvärlden borde incitamenten för att fortsätta i arbetet vara i skick.”Det är lönsamt att hålla erfarenheten kvar i huset även om den anställda inte längre klarar av samma uppgifter som tidigare. En äldre yrkesman eller yrkeskvinna kan överföra sin kompetens till yngre förmågor.”

    Sjukfrånvaroperioderna belastar också företagens ekonomi. Det är möjligt att förebygga sjukfrånvaron med hjälp av rehabilitering.

    ”Framförhållning sparar pengar också i den här frågan. I värsta fall är det företaget självt som svarar för en del av kostnaderna för invalidpensionen.”

    Via rehabiliteringen vill man hitta metoder för att hjälpa den anställda att fortsätta i arbetslivet antingen med hjälp av ändrade arbetsarrangemang eller i nya arbetsuppgifter.

    ”Man borde bättre kunna utnyttja den anställdas erfarenhet och kompetens. Det kan till exempel vara ett lönsamt alternativ att rehabilitera en erfaren elinstallatör till byggnadstekniker. Arbetsuppgifterna blir lättare men den erfarenhet som den anställda samlat på sig kommer till nytta.”

    Laine hoppas att arbetsgivarna vill leta fram alternativ tillsammans med den anställda eller kanske hela organisationen.

    ”I allmänhet vet människorna själva bäst hur man ska göra för att deras arbete ska gå så lätt som möjligt. Det är lönsamt såväl för den anställda som för arbetsgivaren och samhället. Det allra dyraste alternativet i den här ekvationen är att den anställda hamnar utanför arbetslivet till följd av arbetsoförmåga.”