Kort om Veritas

Veritas är Finlands äldsta pensionsförsäkrare. Vår verksamhet inleddes i Åbo år 1905. Arbetspensionsförsäkringar har vi sålt sedan 1962, då systemet grundades.

Vår verksamhet grundar sig på högklassig kundbetjäning. Vi tror på personlig kundbetjäning, och alla våra kunder ha en egen namngiven expert som kontaktperson.

Veritas är ett onoterat aktiebolag helt i inhemskt ägo. Våra ägare understöder utbildning, hälsovård, vetenskap och konst.

Omistus

Verkställande direktörens översikt

År 2014 var ett gott år för Veritas, trots det ekonomiska klimatet. Vi fick vittna en ökning i antalet ArPL-kunder och FöPL-arbetsinkomsten steg fastän antalet FöPL-försäkrade smått minskade.

Placeringsavkastningen var god, 6,5 procent. Aktiemarknaderna utvecklades positivt trots låga tillväxtförvätningar. Också ränteplaceringarna gav en god avkastning.

Även om år 2014 resultatmässigt var ett gott år, kommer den ogynnsamma konjunkturutvecklingen att påverka år 2015. Vår ekonomi präglas av fortsatt låg tillväxt, vilket kommer att ha en direkt inverkan på sysselsättningen i Finland. Vi hoppas att den nya regeringen som träder i tjänst efter valet har den handlingskraft som krävs för att få ekonomin att vända.

Utsikterna på placeringsmarknaden präglas av osäkerhet. Räntenivåerna ligger runt nollstrecket samtidigt som aktiekurserna är höga. Utan en äkta tillväxt av ekonomin kommer förväntningarna inte att motsvara nuvarande kursnivåer.

Hög arbetstrivsel nyckeln till en lyckad kundupplevelse

Att kunna erbjuda branschens bästa kundservice innebär en kombination av bred individuell yrkeskompetens och hög arbetstrivsel.

På Veritas har vi redan länge haft hög personaltillfredsställelse, men personalenkäten som genomfördes år 2014 visade ett särdeles gott resultat. Vi överträffade tjänstemannanormen med god marginal för samtliga index som mättes.

När vår personal trivs med sitt arbete återspeglas det också i kundarbetet. Den starkaste enskilda faktorn bakom en lyckad kundupplevelse är en lyckad intern kundupplevelse.

Den årligen utförda Taloustutkimus branschspecifika kundtillfredsställelseundersökning placerar Veritas som branschens etta i kundtillfredsställelseavseende med det bästa allmänna vitsordet 8,23. Jag vill tacka varmt våra kunder för den feedback vi har fått samt vår personal för deras insats.

Fördjupat samarbete

Ett stort tack för nöjda kunder går också till våra partner, Aktia Bank, Alandia, Folksam Skadeförsäkring, Handelsbanken, Pohjantähti och POP Bankerna. Med er hjälp kan vi erbjuda heltäckande försäkrings- och finansieringstjänster till våra kunder.

Det goda förhållandet till våra partner har haft positiva följder då antalet små och medelstora företag som valde Veritas som sin pensionspartner ökade. Med Alandia fördjupades samarbetet ytterligare då vi genom att ta i bruk ett för branschen gemensamt ersättningssystem i allt större utsträckning också ansvarar för vår partners pensionsbehandling.

Jag önskar att samarbetet med samtliga våra partner utvecklas ytterligare och att vi också i år når ett fint resultat.

Ett unikt system

Vi har ett unikt förmånsbaserat pensionssystem som förvaltas av flera självständiga privata aktörer.

Mångfalden av aktörer är en rikedom för kunden. Genom bolagsspecifika placeringsstrategier och beslutsprocesser tryggar det också bättre de kommande pensionsförmånerna, än ett system med endast en central aktör.

Vårt pensionssystem är bra med internationella mått mätt, visar Melbourne Mercer Global Pension Index-utvärderingen från fjolåret. Bäst klarar vi oss i kategorin integritet där man granskat förvaltning och transparens. Finland är i täten också i den allmänna jämförelsen och placerar sig på fjärde plats.

Pensionsreformen som träder i kraft 2017 anpassar vårt system till ändrade yttre omständigheter. Medellivslängden har ökat och vi måste finna en ny balans mellan de arbetsverksamma åren och den tid vi tillbringar på pension. En mera balanserad fördelning garanterar vårt system en tryggad framtid.

110 år av innovativt tänkande

Veritas fyller 110 år i år. Vår verksamhet har med åren utvecklats så att vår främsta uppgift i dag är att trygga våra kunders pensioner.

Försäkringsbranschen och verksamhetsmiljön har hunnit ändras mycket under vår långa verksamhetshistoria. Det har krävts innovativt tänkande och anpassningsförmåga för att nå dit vi nu är. Ett välskött bolag med nyckeltalen i skick klarar sig när det krävs snabba beslut.

Jag vill tacka bolagets styrelse och förvaltningsråd, vår personal och våra partner för allt stöd och välgjort arbete under år 2014.

I Åbo i april 2015

Nyckeltalen

Allt fler små och medelstora bolag valde Veritas som sin arbetspensionspartner och antalet ArPL-försäkrade arbetsgivare och anställda steg år 2014. Trots den positiva utvecklingen av ArPL-försäkringsstocken sjönk ArPL-lönsumman.

Premieinkomst, milj. €

Den försäkrade FöPL-arbetskomsten utvecklades däremot positivt, trots att antalet FöPL-försäkringar sjönk något.

Den totala premieinkomsten steg till 470,2 miljoner euro.

Veritas placeringar avkastade väl under rapporteringsperioden. Även om tillväxtförväntningarna var låga utvecklades aktiemarknaden positivt. Ränteavkastningen var utmärkt med tanke på räntenivån.

Solvenskapitalet var 595,9 miljoner euro, vilket är 28,9 procent av ansvarsskulden. Som följd av det goda placeringsresultatet och den starka solvensen steg överföringen till kundåterbäringarna med 10,3 procent från fjolåret.

2014 2013 %
    Premieinkomst, milj. € 470,2 452,2 3,9
    Utbetalda pensioner och övriga ersättningar, milj. € 1) 454,8 432,0 5,3
    Nettointäkter av placeringsverksamheten enligt gängse värden, milj. € 153,1 169,2
    Avkastning på det sysselsatta kapitalet, % 6,5 7,4
    Placeringar sammanlagt, milj. € 2 599,7 2 446,6
    Totalresultat, milj. € 61,7 52,1
    Driftskostnader som täcks med premiens omkostnadsandelar, milj. € 16,7 16,7
    i % av premiens omkostnadsandelar 90,6 91,0
    Antal anställda i medeltal 142 138
    Ansvarsskuld, milj. € 2 195,2 2 137,8 2,7
    Solvenskapital, milj. € 2) 595,9 541,1
    % av ansvarsskulden 3) 28,9 27,6
    i förhållande till solvensgränsen 2,2 2,1
    Utjämningsbelopp, milj. € 124,2 116,2 1,1
    Pensionsmedel, milj. € 4) 2 643,1 2 489,3
    Utjämningsbelopp, milj. € 6,1 5,6 10,3
    % av ArPL-lönesumman inkl. andel av koassuransbelopp 0,4 0,3
    ArPL-lönesumma, milj. € 1 597,3 1 601,1 -0,2
    FöPL-arbetsinkomst, milj. € 255,1 252,1 1,2
    ArPL-försäkringar 6 931 6 791 2,1
    ArPL-försäkrade 53 817 53 339 0,9
    FöPL-försäkringar 10 739 10 870 -1,2
    Pensionstagare 28 673 28 424 0,9

¹ Utbetalda ersättningar i resultaträkningen utan kostnader för handläggning av ersättningar och verksamheten för upprätthållande av arbetsförmågan.
    ² Inkluderar utjämningsbeloppet.
    ³ Relationstalet uträknat som % av ansvarsskulden i solvensberäkningarna.
    ⁴ Ansvarsskuld + värderingsskillnader

En fungerande arbetsgemenskap utgör grunden för en lyckad kundupplevelse.

På Veritas är högklassig kundbetjäning i centrum av verksamheten. Personalens välmående samt bred individuell yrkeskompetens är ytterst viktiga då vi strävar efter branschens bästa kundbetjäning. År 2014 utvecklade vi ledarskapsrutiner och stödde välbefinnandet i arbetet speciellt för våra äldre arbetstagare.

Personalutredningen som genomfördes på våren visar att den totala arbetstrivseln, det s.k. PeoplePower®-indexet*, var 75,7, vilket klart överstiger tjänstemannanormen i Finland (66,7).

*PeoplePower®-indexet är ett klassificeringssätt som används av Corporate Spirit Oy, och det mäter bl.a. engagemang, ledarskap och prestation.

Fakta om våra anställda

2014 2013
    Antal anställda i medeltal 142 138
    Könsfördelning män/kvinnor (%) 25/75 23/77
    Könsfördelning, mellanledning och högsta ledning m/k (%) 38/62 36/64
    Anställda som deltagit personalundersökningen (%) 97,9 91,4
    PeoplePower® Index (tjänstemannanormen i Finland) 75,7 (66,7) 72,2 (65,0)

Löner och belöning

Incentivsystemet

Hela Veritas personal förutom försäljningsorganisationen omfattas bolagets incentivsystem. Incentiv betalas heller inte till styrelsens eller förvaltningsrådets medlemmar.

Incentiv utbetalas ifall bolaget uppnår de mål, som styrelsen årligen fastställer på bolagsnivå.

Det personliga incentivbeloppet påverkas förutom av målen på bolagsnivå även av personliga mål som fastställs i samband med utvecklingssamtalen. Incentivbeloppet uträknas på basis av årsinkomsten, från vilken incentiv från föregående år och övertidsersättningar avdras.

För år 2014 utbetalas totalt 743 074,71 euro i incentiv.

Personalfonden

Veritas har en personalfond som omfattar samtliga anställda från början av den månad som följer det att arbetsförhållandet varit i kraft fem månader.

Om bolaget uppnår de resultatmål styrelsen ställt för verksamheten, överförs till fonden en av styrelsen fastställd procent av utbetalda lönerna och arvodena, exklusive eventuella incentiv. Summan uppdelas i fondandelar för medlemmarna på basis av årliga arbetsdagar.

För år 2014 betalas en vinstandel om 85 881,28 euro till fonden.

Innova Personalfonds- och Pensionstjänster Ab har befullmäktigats att sköta beräkningen och utbetalningen av medlemsandelarna.

Våra värderingar

Vår vision är att vara det bästa arbetspensionsbolaget för små och medelstora företag samt företagare.

Vi strävar efter vår vision genom att erbjuda våra kunder branschens bästa service. Vår verksamhet går ut på att trygga våra kunders utkomst under ålderdomen genom lönsam och betryggande placeringsverksamhet, konsekvent rådgivning samt utveckling och upprätthållande av arbetsförmågan och arbetstrivseln.

Våra värderingar utgör grunden för vår kundservice, vårt samarbete samt vårt beslutsfattande.

Visio, missio, arvot