Så här betjänar vi

På Veritas bryr vi oss verkligen om våra kunder, vilket också syns i vår höga kundlojalitet.

Enligt en kundtillfredsställelseenkät* som utförts av Taloustutkimus framgick att inte en enda av våra kunder som svarade i enkäten övervägde att byta pensionsbolag. Av de kunder som deltog i enkäten uppgav 68 procent att de inte har för avsikt att byta eller att de helst inte byter till något annat bolag än Veritas.

I enkäten gav våra kunder oss ett utmärkt allmänt betyg och de var även beredda att rekommendera oss för andra. Vi skiljde oss från våra konkurrenter speciellt i fråga om kontakt, expertis och tillgänglighet.

*Toimialakohtainen asiakastyytyväisyystutkimus 2012, Työeläkevakuutusyhtiöt

Sakkunnig och snabb service

År 2012 utmärkte sig Veritas som snabbare än branschens genomsnitt både i fråga om behandlingen av pensionsansökningar och kundservicen.

Vi fattade beslut om ålderspension 6 dagar och beslut om invalidpension till och med 9 dagar snabbare än genomsnittet i branschen. Processen för pensionsbesluten har målmedvetet finslipats: Veritas medarbetare har en bred kompetens och pensionsansökningar behandlas från början till slut av en och samma expert.

Snabba behandlingstider
  Ansökningar Genomsnittlig behandlingstid på Veritas Jämfört med branschens genomsnittliga behandlingstid
Invalidpension 1 493 38 dgr 6 dgr snabbare
Ålderspension 1 148 37 dgr 9 dgr snabbare
Deltidspension 82 47 dgr 6 dgr snabbare
Familjepension 229 22 dgr 6 dgr långsammare
Yrkesinriktad rehabilitering 116 24 dgr 8 dgr snabbare

Hos oss betjänas du av en människa

Vår kundbetjäning grundar sig på personlig kontakt mellan försäkringsrådgivaren och kunden. Därför får du alltid en människa på tråden när du ringer upp oss.

ArPL- och FöPL-kunderna har en utnämnd personlig försäkringsrådgivare för skötseln av försäkringsärenden.

Verksamhetsutveckling på kundernas villkor

Kundernas behov står i centrum för Veritas verksamhetsutveckling.

Veritas inledde år 2012 två stora systemutvecklingsprojekt. Webbtjänsten som våra kunder kan använda för att sköta sina ArPL- och FöPL-ärenden ska förnyas helt både i fråga om tekniken och användargränssnittet. Också ersättningssystemet ska förnyas. Systemet bygger på ett ersättningssystem som har utarbetats av arbetspensionsanstalten för den offentliga sektorn (Keva), och det genomförs i samarbete med Varma och Pensions-Fennia. Systemet tas i bruk stegvis och uppskattas vara färdigt år 2015.

Under år 2012 utvecklade vi även nya sätt att hålla kontakt med våra kunder. Vi sände för första gången ut elektroniska nyhetsbrev med information om aktuella ärenden och tips om praktiska arbetsfrågor. Våra experter reste flitigt runt i Finland för att hålla informationstillfällen om pensionsfrågor för kunderna. Veritas aktiverade sig på Facebook, och via Twitter fick kunderna aktuell information bolaget och om arbetspensionsbranschen.

Arbetshälsa höjer produktiviteten

År 2012 erbjöd vi alla våra kunder rådgivning och verktyg för att utveckla och upprätthålla arbetshälsan. Verktygsbacken Serious Fun, som lanserades året innan som stöd för arbetshälsan, utvidgades och inrymde allt fler praktiska verktyg för att främja både företagares och anställdas arbetshälsa. Större Avanti-arbetshälsoprogram genomfördes tillsammans med 113 kundföretag.

Veritas erbjöd även sina kunder arbetshälsoutbildning i form av 22 kurser på olika håll i landet. På kurserna behandlades bland annat grundbegrepp inom arbetshälsa samt ledarskap och konfliktsituationer på arbetsplatsen. Som intyg över kursen fick deltagarna Arbetarskyddscentralens välbefinnande i arbetet-kort.

Vårt goda resultat gynnar också kunderna

Veritas goda placeringsresultat år 2012 återspeglas även på kundåterbäringarna. Veritas överför 4,8 miljoner euro i kundåterbäringar, vilket är en ökning på drygt 40 procent jämfört med föregående år. Kundåterbäringarna utgör 0,3 procent av ArPL-lönesumman.