År 2022 blev mycket annorlunda än vad någon av oss kunde förvänta sig. Rysslands anfallskrig orsakade stort mänskligt lidande och fick rädslan och osäkerheten att stiga till ytan. Konsekvenserna av kriget syntes starkt även i den globala ekonomin som minskad tillit och hög inflation.

Osäkerhet har också kunnat märkas i de finländska konsumenternas förtroende för sin egen ekonomi. I december 2022 sjönk bedömningen och uppvisade de svagaste siffrorna i mäthistorien. De stigande elpriserna påverkade också verksamheten hos många företag och försämrade deras lönsamhet.

Men det förändrade världsläget visade än en gång att Finland som samhälle är exceptionellt väl förberett för kriser. Dessutom har vi finländare något som inte alla har och som stöder oss i svåra lägen: vi litar på varandra.

Det här förtroendet är också grunden för vårt pensionssystem. Enligt den internationella pensionsjämförelsen 2022 är vårt pensionssystem ett av de bästa i världen. Under de senaste åren har de fonderade pensionstillgångarna utvecklats positivt, även om 2022 var ett besvärligt år på finansmarknaderna.

Den egna kontaktpersonen hjälper och ger råd

Veritas sköter det lagstadgade pensionsskyddet för över 120 000 personer. I slutet av året hade Veritas nästan 68 000 försäkrade löntagare och över 14 000 företagare. Pension betalades ut till nästan 39 000 pensionstagare.

När det gäller försäljningen var 2022, mätt i eurobelopp, det bästa året hittills för Veritas. Under året steg Veritas premieinkomst med 13,4 procent till närmare 700 miljoner euro och lönesumman för de företag som var försäkrade i Veritas ökade med 10,9 procent. Det gläder mig att allt fler företag litar på Veritas som försäkringspartner.

Det är ingen hemlighet att vi satsar på kundservice. Hos Veritas får varje kund en namngiven försäkringsrådgivare som hjälper och ger råd. Det är lätt att sköta också svåra ärenden med en bekant person.

Det går emellertid inte att skriva om fjolåret utan att nämna de omställningsförhandlingar i enlighet med samarbetslagen som vi inledde i mars. Syftet med förhandlingarna var att effektivisera bolagets verksamhet och förbättra processerna. Effektiva processer hjälper oss att koncentrera oss på det viktigaste, det vill säga att betjäna kunderna. För arbetsgivarkunderna syns förändringarna också i lägre priser.

Att få förtroende kräver arbete

Under året väckte särskilt reformen av lagen om pension för företagare diskussion. Debatten visade tydligt att inte alla företagare litar på pensionssystemet. Regeringens förslag ändrades ännu i riksdagen för att bemöta de farhågor som småföretagarna lyfte fram. På det hela taget var förändringarna dock små och därför anser jag att det är viktigt att fortsätta arbetet med att utveckla pensions- och socialförsäkringssystemet för företagare. Företagarna förtjänar ett fullgott pensionssystem.

En annan fråga som diskuterades under hösten var den exceptionellt stora indexhöjningen, som ledde till att pensionsansökningarna ökade i alla pensionsbolag. Hos Veritas fördubblades antalet ansökningar under oktober–december jämfört med motsvarande period året innan.

Det är naturligt att många börjar intressera sig för pensionen först när pensionsåldern närmar sig. Det är dock viktigt att också ungdomar förstår de grundläggande principerna för pensionssystemet.

Vår uppgift som pensionsbolag är att stärka förtroendet för pensionssystemet. Det kräver informationsspridning och en öppen dialog. Det är viktigt att vi arbetar för förtroendet varje dag.

Takten ökar i arbetet med ansvarsfullhet

Vid Veritas är ansvarsfullhet en del av allt vi gör. I rapporten berättar vi mer om hur ansvarsåret 2022 såg ut vid Veritas.

Vi är på god väg. Jag kan lova dig att farten inte avtar 2023.

Carl Haglund
Verkställande direktör