Personlig service och god tillgänglighet är grundläggande element i vår kundservice. De gör det möjligt att ge individuell och kvalitativ rådgivning i alla frågor som rör arbetspensionsförsäkring.

Vår servicemodell har visat sig vara mycket bra och effektiv, särskilt under de senaste åren medan coronapandemin pågått. Många företagare och företagsledare uppskattar att Veritas kan hjälpa även vid oväntade förändringar. Denna kundnöjdhet syns både som goda NPS-tal och som en god utveckling av försäkringsbeståndet.

Mål 1: Vi satsar på kundbetjäning

Mätinstrument 1A: Kundernas betyg för kundservicen inom försäkringstjänsterna, NPS*

* Vad är NPS?

NPS (Net promoter Score) är en allmänt använd indikator för kundnöjdhet. I NPS-enkäten får kunderna frågan hur troligt det är att de skulle rekommendera Veritas/Veritas tjänster. Talet erhålls genom att andelen kritiker (betyg 0–6) dras av från den procentuella andelen förespråkare (betyg 9 eller 10). I NPS-mätningen är sämsta möjliga resultat -100 och bästa möjliga resultat 100. Som ett bra resultat betraktas i allmänhet ett NPS-tal som ligger över 50.

År 2022 har varit ett år av tillväxt för Veritas. Tillväxten i ArPL-försäkringarna mätt i premieinkomst var 13,4 procent och andelen FöPL-försäkringar har ökat med 3,8 procent. Tack vare detta närmar vi oss en milstolpe på 15 000 försäkringar. Förutsättningen för tillväxten är ett fungerande försäljnings- och kundarbete.

Lagen om pension för företagare reformeras

Reformen av lagen om pension för företagare väckte en hel del diskussioner under årets senare hälft. Vi diskuterade FöPL-reformen med våra kunder och delade även information på vår webbplats. Vårt mål har varit att öka öppenheten och kunskapen om ett ämne som har väckt oro hos många företagare.

Reformen trädde i kraft i början av 2023. Syftet med lagändringen är att förbättra företagarnas pensions- och socialskydd. I lagen preciseras de uppgifter som används då FöPL-arbetsinkomsten fastställs. För att pensionsbolaget ska kunna fastställa arbetsinkomsten behövs en helhetsbedömning av företagarens situation. Dessutom förpliktar lagändringen pensionsbolagen att regelbundet med tre års mellanrum kontrollera en företagares FöPL-arbetsinkomst.

Veritas inleder en översyn av arbetsinkomsterna under våren 2023. År 2023 gäller översynen FöPL-försäkringar där arbetsinkomsten ligger under 15 000 euro. Höjningen av arbetsinkomsten under den första omgången av översynen kan uppgå till högst 4 000 euro, vilket innebär en höjning av månadsavgiften med drygt 80 euro.

Arbetsinkomsterna höjs inte automatiskt utan en helhetsbedömning. Företagaren har möjlighet att bli hörd och ge mer information om de faktorer som påverkar arbetsinkomsten.

För oss vid Veritas är det viktigt att hjälpa våra kunder att förstå den trygghet som FöPL-försäkringen ger när det gäller pension och social trygghet. Vi identifierar vårt ansvar i ärendet och står nära kunden. För att trygga företagarens försörjning ska FöPL-arbetsinkomsten ligga på rätt nivå.