Vuodesta 2022 tuli hyvin erilainen kuin kukaan meistä osasi odottaa. Venäjän hyökkäyssota aiheutti suurta inhimillistä kärsimystä ja nosti pelot ja epävarmuuden pintaan ympäri maailman. Sodan vaikutukset näkyivät vahvasti myös maailmantaloudessa luottamuksen heikkenemisenä ja korkeana inflaationa.

Epävarmuus on näkynyt myös suomalaisten kuluttajien luottamuksessa omaan talouteensa. Arvio painui mittaushistorian heikoimpiin lukemiin joulukuussa 2022. Sähkön hinnan nousu vaikutti myös monen yrityksen toimintaan ja painoi niiden kannattavuutta.

Muuttuva maailmantilanne osoitti kuitenkin jälleen kerran, että Suomi yhteiskuntana on varautunut kriiseihin poikkeuksellisen hyvin. Tämän lisäksi meillä suomalaisilla on jotakin, jota kaikilla ei ole ja joka kannattelee meitä vaikeissa paikoissa: luotamme toisiimme.

Tämä luottamus on myös eläkejärjestelmämme perusta. Vuonna 2022 toteutetun kansainvälisen eläkevertailun mukaan eläkejärjestelmämme on yksi maailman parhaista. Viime vuosina rahastoidut eläkevarat ovat kehittyneet suotuisasti, vaikkakin vuosi 2022 oli rahoitusmarkkinoilla haastava.

Oma yhteyshenkilö auttaa ja neuvoo

Veritas huolehtii yli 120 000 henkilön lakisääteisestä eläketurvasta. Vuoden lopussa Veritaksessa oli vakuutettuna lähes 68 000 työntekijää ja yli 14 000 yrittäjää. Eläkettä maksettiin lähes 39 000 eläkkeensaajalle.

Myynnin osalta vuosi 2022 oli Veritakselle kaikkien aikojen paras euromääräisesti mitattuna. Vuoden aikana Veritaksen vakuutusmaksutulo nousi 13,4 prosenttia lähes 700 miljoonaan euroon ja Veritaksessa vakuutettujen yritysten palkkasumma kasvoi 10,9 prosenttia. Olen iloinen siitä, että yhä useampi yritys luottaa Veritakseen vakuutuskumppanina.

Ei ole salaisuus, että panostamme asiakaspalveluun. Veritaksessa jokainen asiakas saa nimetyn vakuutusneuvojan, joka auttaa ja neuvoo. Vaikeatkin asiat on helppo hoitaa tutun ihmisen kanssa.

Viime vuodesta ei kuitenkaan voi kirjoittaa mainitsematta yhteistoimintalain mukaisia muutosneuvotteluja, jotka aloitimme maaliskuussa. Neuvottelujen tavoitteena oli tehostaa yhtiön toimintaa ja parantaa prosesseja. Tehokkaat prosessit auttavat meitä keskittymään tärkeimpään eli asiakkaiden palvelemiseen. Työnantaja-asiakkaille muutokset näkyvät myös alempina hintoina.

Luottamuksen eteen on tehtävä töitä

Vuoden aikana keskustelua herätti erityisesti yrittäjän eläkelain uudistus. Keskustelu osoitti hyvin, että kaikki yrittäjät eivät luota eläkejärjestelmään. Hallituksen ehdotukseen tehtiin eduskunnassa vielä muutoksia, joilla vastattiin pienyrittäjien esille nostamiin huoliin. Muutokset olivat kuitenkin kaiken kaikkiaan pieniä ja siksi on mielestäni tärkeää, että yrittäjien eläke- ja sosiaaliturvan kehittämistä jatketaan. Yrittäjät ansaitsevat arvoisensa eläkejärjestelmän.

Toinen syksyllä puhututtanut eläkeaihe oli poikkeuksellisen iso indeksikorotus, joka siivitti eläkehakemukset kasvuun kaikissa eläkeyhtiöissä. Veritaksessa hakemusmäärä kaksinkertaistui loka-joulukuussa edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

On luonnollista, että eläkeasiat alkavat kiinnostaa monia vasta siinä vaiheessa, kun oma eläkeikä lähenee. On kuitenkin tärkeää, että jo nuoret ymmärtävät eläkejärjestelmän perusperiaatteet.

Meidän tehtävä eläkeyhtiönä on vahvistaa luottamusta eläkejärjestelmään. Se edellyttää tiedon jakamista ja avointa vuoropuhelua. On tärkeää, että teemme luottamuksen eteen töitä joka päivä.

Vastuullisuustyön vauhti kiihtyy

Veritaksessa vastuullisuus on mukana kaikessa, mitä teemme. Katsauksessa kerromme tarkemmin, miltä vastuullisuuden vuosi 2022 näytti Veritaksessa.

Olemme hyvällä matkalla. Voin luvata, että vauhti ei tule hidastumaan vuonna 2023.

Carl Haglund
Toimitusjohtaja