Pensionering är en av de stora förändringarna i livet. Vår kundservice hjälper de försäkrade som planerar sin egen pension och även dem för vilka pension blir aktuell till exempel på grund av arbetsoförmåga.

Under 2022 förberedde vi oss för ett bredare utnyttjande av automatik i handläggningen av ansökningar och började uppdatera våra egna arbetsmetoder och arbetsuppgifter. Förändringsprocessen förlängde handläggningstiden för pensioner, ledde tidvis till köer i kundservicen och belastade specialisternas arbetsvardag på ett nytt sätt. Hösten 2022 flerfaldigades antalet ansökningar om partiell förtida ålderspension (OVE) jämfört med tidigare år som en följd av att indexförhöjningen av löpande pensioner uppskattades bli exceptionellt stor.

Trots det stora antalet ansökningar om pension under hösten och vår förändringsprocess lyckades vi relativt väl med vår grundläggande uppgift. Under året betalade våra specialister varje månad ut pensioner till cirka 39 000 förmånstagare och gav råd till en stor del av de företagare och löntagare som är försäkrade hos oss. Pensionerna betalade vi fortsättningsvis i rätt tid och till rätt belopp. Den totala summan av de utbetalda pensionerna och förmånerna vara cirka 635 miljoner euro.

Antal pensionstagare 2022 (inom parentes 2021)

wdt_ID Asiakasryhmä Luvut 2021

*inkluderar deltidspension och partiell förtida ålderspension

Under året 2022 (inom parentes 2021) beviljade vi 2 802 (2 184) nya pensioner. Av pensionerna var 78 (72) procent ålderspensioner, 12 (14) procent invalidpensioner och 11 (14) procent familjepensioner.

År 2022 kvarstod kundnöjdheten bland Veritas förmånstagare på en god nivå. Vi mäter hur nöjda förmånstagarna är med en NPS-enkät efter servicesituationer och vår ambition är att resultatet alltid ska vara över 50.

Mål 1: Vi satsar på kundbetjäning

Mätinstrument 1B: Förmånstagarnas betyg för kundservicen, NPS*


Vi vill handlägga pensionsansökningarna och fatta pensionsbeslut på ett sådant sätt att det inte blir något avbrott i den sökandes försörjning på grund av pensioneringen. År 2022 kunde pensionshandläggningen inte påskyndas på grund av den pågående förändringsprocessen. Tyvärr förlängdes den genomsnittliga handläggningstiden och var 29 dagar (25), det vill säga klart längre än vårt mål på en handläggningstid som är 22 dagar. Målet för det här nya året är därför att väsentligt förkorta handläggningstiderna genom att slutföra förändringsprocessen och etablera tillvägagångssätten.

Mål 2: Vi fattar pensionsbeslut snabbt och pålitligt

Mätinstrument 2A: Genomsnittlig handläggningstid för pensionsansökningarna

Vårt mål är att våra pensionsbeslut är lagliga och begripliga och uppfyller också de andra kriterier som uppställts för ett bra beslut. Vi följer kontinuerligt avgörandena i besvärsinstanserna för att se till att våra beslut är lagenliga och vid behov göra ändringar i riktlinjerna för beslutsfattandet. Vårt mål är att andelen ändrade beslut ska vara högst 15 procent.

Mätinstrument 2B: Beslutens beständighet vid ansökan om ändring