Vid Veritas hör ett jämställt och likvärdigt bemötande av medarbetarna till vardagen: hos oss vågar alla genuint vara sig själva. Detta syns framför allt i jämställdheten mellan könen och jämlikheten mellan olika åldersgrupper, men också i en stark tvåspråkighet. I personalundersökningen 2023 uppgav 88 procent av personalen att de upplever att de behandlas jämställt och likvärdigt. Resultatet har förbättrats med 2 procentenheter på ett år, vilket innebär att vi har uppnått vårt mål ”allt fler medarbetare vid Veritas upplever att de blir jämställt och likvärdigt bemötta” i jämställdhets- och likabehandlingsplanen för 2023. Vi fortsätter arbetet för att öka jämställdheten och jämlikheten och fastställer de konkreta åtgärderna för de kommande åren i den plan som uppdateras tillsammans med personalen.

År 2023 har vi fortsatt att satsa på mångfald (diversity), jämlikhet (equity) och inklusion (inclusion) bland annat med hjälp av en antirasismutbildning för cheferna. Vårt mål är också att öka mångfalden i vår personal genom att ägna uppmärksamhet åt våra rekryteringsmetoder.

Veritas är medlem i gemenskapen Ansvarsfull arbetsplats, vars medlemmar förbinder sig till att följa principerna för ansvarsfulla arbetsgivare. I årets Ansvarsfull arbetsplats-tävling placerades Veritas på andra plats i serien för små och medelstora företag. Vi har också förbundit oss till ett mångfaldslöfte och uppmuntrar därmed människor med olika bakgrund att söka våra lediga jobb.

Åldersfördelning bland personalen

Chefer, %

Lönesättningen vid Veritas grundar sig för alla våra medarbetare på arbetets svårighetsgrad och på den anställdas kompetens och prestation i arbetsuppgifterna. Vid klassificeringen av arbetsuppgifternas svårighetsgrad använder vi kravbedömningssystemet Hay av Korn Ferry, vilket ger transparens i lönesättningen. Vi ägnar särskild uppmärksamhet åt att alla medarbetare ska ha tillräcklig kunskap om lönefrågor och att cheferna kan gå igenom de här frågorna uppriktigt tillsammans med sina medarbetare och redogöra för motiveringarna.

Enligt en jämställdhetsrapport från 2023 är kvinnans euro hos oss 99 cent. Enligt Statistikcentralen var den genomsnittliga löneskillnaden mellan kvinnor och män i Finland cirka 16 procent 2022 (kvinnor 84,4 cent och män 1 euro). Vi har lyckats jämna ut löneskillnaden mellan könen (i den föregående jämställdhetsrapporten var kvinnans euro 95 cent) bland annat i samband med interna och externa rekryteringar.

Nyanställda engageras redan i rekryteringsfasen

Vi börjar skapa en god medarbetarupplevelse redan vid rekryteringen av nyanställda. Vi bemöter våra kandidater respektfullt och rättvist och kommunicerar öppet om de olika faserna i rekryteringen och om de faktorer som bidragit till vårt beslut. Alla kandidater blir personligen informerade om rekryteringsprocessens förlopp och ingen lämnas i ovisshet. Vårt mål är att intervjuerna alltid ska vara öppna och avslappnade diskussionsmöten. Vi tror att en bra upplevelse redan i rekryteringsfasen skapar en stark grund för nyanställda att engagera sig i Veritas.

För att ständigt förbättra våra kandidaters upplevelse och vår arbetsgivarimage genomför vi i slutet av rekryteringsprocessen en enkät som vi ber alla kandidater besvara. Dessutom för vi under de första månaderna av anställningsförhållandet en diskussion där varje nyanställd har möjlighet att berätta hur vi lyckades med rekryteringsprocessen och introduktionen, vilken bild av Veritas som arbetsgivare hade medarbetaren före anställningen och hur bra vi har lyckats uppfylla förväntningarna. Enligt undersökningen Ansvarsfull arbetsplats upplever 100 % av dem som besvarade enkäten (74 % helt av samma åsikt, 26 % delvis av samma åsikt) att den bild av Veritas som arbetsgivare som kandidaten fick under rekryteringsprocessen motsvarar verkligheten.

Könsfördelning per persongrupp

Noggrann introduktion av nyanställda ger en gedigen kunskapsgrund

Varje nyanställd vid Veritas får en namngiven handledare och det görs upp en individuell introduktionsplan. I planen ingår introduktion i såväl de egna arbetsuppgifterna som i Veritas övriga funktioner och arbetspensionsbranschen i allmänhet. Också för dem som övergår till nya uppgifter eller återgår till arbetet efter en lång frånvaro görs det upp en introduktionsplan, vars längd varierar beroende på frånvarons och arbetserfarenhetens längd. Det är viktigt för oss att både nya och mer erfarna medarbetare vid Veritas är uppdaterade om de bestämmelser som gäller för branschen. Mer information om det här finns i avsnittet God förvaltning.

Vid introduktionen i arbetet kombineras när- och distansarbete och även webbutbildning utnyttjas. Under introduktionen ska den nyanställda föra minst ett uppföljningssamtal med sin närmaste chef och i slutet av introduktionsperioden för de ett avslutande samtal. Vi får särskilt mycket god respons om introduktionen av våra nyanställda. Enligt undersökningen Ansvarsfull arbetsplats upplever 89 % (68 % helt av samma åsikt, 21 % delvis av samma åsikt) av dem som börjat arbeta vid Veritas under de senaste åren att de fick en tillräckligt omfattande introduktion i början av anställningen. Med hjälp av responsen fortsätter vi att utveckla introduktionen för att den ska bli så flexibel, omfattande och individuell som möjligt.

Varje medarbetare för årligen ett motivations- och kompetenssamtal med sin chef om den aktuella kompetensen, det framtida kompetensbehovet och medarbetarens egna utvecklingsönskemål. Utgående från samtalet upprättas en individuell utvecklingsplan för att säkerställa en tillräckligt mångsidig kompetens också i framtiden. Det bedöms hur utvecklingsplanen framskrider och planen justeras vid behov. För att utveckla introduktionen använder vi till exempel inlärande i arbete, olika utbildningar, utvidgning av arbetsuppgifter, mentorskap, deltagande i utvecklingsuppgifter och ett system med ersättare.

Tack vare våra omfattande arbetsbeskrivningar och vår sakkunnighet kan vi erbjuda kunderna och förmånstagarna omfattande kundservice. Vid Veritas kan var och en inverka på sitt eget arbete, lära sig nytt och utvecklas. Var och en ansvarar inte enbart över sin egen sakkunskap utan också för sin serviceförmåga och sina tekniska färdigheter.

Den föränderliga omvärlden och den tekniska utvecklingen kräver att vi har en ny slags kompetens och förmåga till förändring. Ständiga förbättringar är vårt sätt att agera: vårt verksamhetskoncept, våra processer och vårt kunnande utvecklas kontinuerligt som en del av vardagen.

Veritas-kulturen är en del av varje medarbetares vardag

Medarbetarnas välbefinnande är av största vikt hos Veritas. År 2023 satsade vi stort på att utveckla vår företagskultur. Vi fokuserade särskilt på att dela kunskaper och föra en mångsidig responsdialog samt på att förbättra samarbetet och kommunikationen över organisationsgränserna.

Vår målkultur, Veritas-kulturen, sammanfattades i början av året av en grupp medarbetare. Veritas-kulturen bygger på följande målbilder:

  • Vi samarbetar smidigt, kundorienterat och företagarinriktat
  • Vår arbetsgemenskap är psykologiskt trygg
  • Vår arbetsgemenskap är rättvis och ansvarsfull
  • Hos oss ansvarar varje medarbetare för att kontinuerligt utveckla sitt eget och arbetsgemenskapens arbete.

Veritas-kulturen skapar förutsättningar för en positiv medarbetarupplevelse och ökar våra anställdas välbefinnande, tillfredsställelse och engagemang. Veritas-kulturen bygger på våra styrkor. Vårt arbete är samhällsorienterat och intressant, och vi har en fungerande arbetsvardag som berikas av fantastiska arbetskamrater och mångsidig flexibilitet i arbetslivet.

År 2023 präglades av förankringen av målkulturen. Under sommaren ordnade enheterna kulturverkstäder där man slog fast de viktigaste utvecklingsobjekten och styrkorna. Diskussionerna under verkstäderna låg till grund för de utvecklingsplaner som regelbundet följs upp exempelvis under de månadsvisa mötena. Dessutom lyfts Veritas-kulturen aktivt fram under de månadsvisa chefsforumen och på kommunikationstillfällen för hela personalen. Vi delar med oss av god och fungerande praxis enligt Veritas-kulturen genom att kvartalsvis belöna en eller flera kulturgärningar. På så sätt vill vi visa att också små gärningar i vardagen är viktiga på resan mot ett större mål. Processen för att etablera kulturen har regelbundet följts upp med hjälp av Pulsenkäter.

En fungerande dialog är en av de viktigaste förutsättningarna för etableringen av Veritas-kulturen. I början av detta år utökade vi användningen av Teams i vår interna kommunikation genom att där skapa kanalen Veritas Torg för hela personalen. Kanalen består av flera olika underkanaler. Genom att ta i bruk en intern kommunikationskanal vid sidan av intranätet möjliggör vi en mer spontan och interaktiv dialog vid hybridarbete. Underkanalerna i Veritas Torg uppmuntrar bland annat till att ta upp aktuella frågor med låg tröskel, ge arbetskamrater respons och beröm, fira framgångar, ordna gemensamma aktiviteter och dela kunskaper. På Veritas Torg finns också en idélåda dit vem som helst kan skicka sina utvecklingsidéer samt Veritas Planner, där man kommer åt olika enheters verktyg för arbetsplanering. På så sätt kan var och en följa med vad som är på gång runt om i organisationen, vilket ökar transparensen mellan processerna.

En annan viktig förutsättning för etableringen av Veritas-kulturen och genomförandet av vår strategi är en gemensam förståelse för Veritas mål. Det är av avgörande betydelse att vi alla siktar mot samma mål och att varje medarbetare vid Veritas inser sin egen roll i helheten. Våra chefer har till uppgift att säkerställa att medlemmarna i teamet har en klar uppfattning om vilken roll deras egna uppgifter spelar i strävan efter att nå gemensamma mål. Enligt undersökningen Ansvarsfull arbetsplats upplever 92 % av dem som besvarade enkäten (56 % helt av samma åsikt, 36 % delvis av samma åsikt) att de känner till sin roll i arbetet för att nå de gemensamma målen.

En positiv medarbetarupplevelse skapas av små vardagliga handlingar och vi vill därför uppmärksamma våra medarbetare på olika sätt. Hos oss får medarbetarna en liten gåva när prövotiden tar slut. På så sätt vill vi visa hur mycket vi uppskattar att medarbetaren vill fortsätta vår gemensamma resa. Med sex månaders mellanrum belönar vi tre medarbetare som agerat i enlighet med Veritas värderingar med en avlönad ledig dag. På så sätt lyfter vi aktivt fram våra värderingar och kopplar dem till vår vardag. En gång om året i samband med vår årsfest utser vi Årets Veritan i enlighet med ett varierande tema. Utmärkelsen Årets Veritan har långa traditioner och priset är mycket uppskattat bland personalen.

Flexibilitet och välbefinnande i arbetet

Vi stöder samordningen av arbetet och det övriga livet med hjälp av flexibla arbetstider och möjligheter till distansarbete. Familjevänlighet är vardag för oss. En viktig del av arbetet för varje chef är att stödja teammedlemmarnas arbetsförmåga och tillsammans komma fram till flexibla lösningar exempelvis på utmaningar i olika skeden av livet. Enligt undersökningen Ansvarsfull arbetsplats upplever 90 % av dem som besvarade enkäten (50 % helt av samma åsikt, 40 % delvis av samma åsikt) att Veritas är en flexibel arbetsgivare i olika livssituationer. Dessutom svarade 92 % av deltagarna (58 % helt av samma åsikt, 34 % delvis av samma åsikt) att de har möjlighet att diskutera öppet om hur de kan kombinera sitt arbete och privatliv antingen med sin chef eller med HR.

Väldigt många faktorer bidrar till välbefinnande i arbetet både på organisationsnivå och på individnivå. Vi arbetar ständigt för att främja välbefinnande i arbetet och enligt de personalenkäter med eNPS-mätare som vi regelbundet genomfört under året har vi också lyckats bra. Vi klarade oss genom det utmanande året 2022 till stor del med hjälp av gemensamma diskussioner och genom att utveckla vårt verksamhetskoncept.

* Vad är eNPS?

eNPS (Employee Net Promoter Score) är en mätare på medarbetarnas rekommendationsvilja och engagemang. I eNPS-enkäten ställs frågor om hur sannolikt de skulle rekommendera Veritas som arbetsgivare. eNPS-talet fås genom att andelen kritiker (betyg 0–6) dras av från den procentuella andelen förespråkare (betyg 9 eller 10). I eNPS-mätningen är sämsta möjliga resultat -100 och bästa möjliga resultat 100. Ett eNPS-tal som är större än 0 kan betraktas som ett gott resultat. Om talet är över 20 är det redan fråga om ett utmärkt resultat.