Vi har valt ut mätinstrument för att övervaka framstegen mot och för genomförandet av våra mål. Vi har samlat alla våra mätinstrument på samma sida för att göra det enkelt att få en snabb överblick. Målen och nuläget för dem kommenteras närmare längre fram i rapporten. Genom att klicka på länken i samband med varje mål kommer man till motsvarande ställe i texten.

Mål 1. Vi satsar på kundbetjäning

+ 60

Mätinstrument 1A: Kundernas betyg för kundservicen inom försäkringstjänsterna år 2023, NPS*

Mål: 50

+ 68

Mätinstrument 1B: Kundernas betyg för kundservicen inom pensionstjänsterna år 2023, NPS*

Mål: 50

För oss är kunderna och förmånstagarna den viktigaste intressentgruppen och förutsättningen för vår affärsverksamhet. Vi erbjuder personlig service och satsar på kundbetjäningen så att våra kunder får den hjälp de behöver snabbt och pålitligt. Vi mäter framgången med de NPS-betyg våra kunder ger.

Mer information om målet för försäkringstjänster (mätinstrument 1A).

Mer information om målet för pensionstjänster (mätinstrument 1B).

* Vad är NPS?

Net Promoter Score, det vill säga NPS, är en allmänt använd indikator för kundnöjdhet. I NPS-enkäten får kunderna frågan hur troligt det är att de skulle rekommendera Veritas/Veritas tjänster. Talet erhålls genom att andelen kritiker (betyg 0–6) dras av från den procentuella andelen förespråkare (betyg 9 eller 10). I NPS-mätningen är sämsta möjliga resultat -100 och bästa möjliga resultat 100. Som ett bra resultat betraktas i allmänhet ett NPS-tal som ligger över 50.

Mål 2: Vi fattar pensionsbeslut snabbt och pålitligt

33

Mätinstrument 2A: Genomsnittlig handläggningstid i dagar för pensionsansökningarna år 2023.

Mål: 22 dagar

92 %

Mätinstrument 2B: Beslutens beständighet vid ansökan om ändring år 2023.

Mål: 85 %

Vårt mål är att fatta pensionsbeslut snabbt så att det inte blir något avbrott i den sökandes försörjning på grund av att hen går i pension. Som mätinstrument används handläggningstiden för ansökningarna. Mer information om mål 2A.

Vi följer kvaliteten på våra pensionsbeslut och avgörandena i olika besvärsinstanser. På detta sätt kan vi försäkra oss om att våra beslut är lagenliga och vid behov göra ändringar i riktlinjerna för dem. Som mätinstrument använder vi beslutens beständighet vid ansökan om ändring. Mer information om utfallet av mål 2B.

Mål 3: Vi stöder våra kunder i hanteringen av risker för arbetsoförmåga

98 %

Mätinstrument 3A: Kundernas betyg över hur verkningsfulla de upplever arbetshälsoutbildningarna.

Mål: 70 %

97 %

Mätinstrument 3B: Företag där åtgärder vidtagits på basen av arbetshälsokartläggning.

Mål: 90 %

Mer information om mål 3.

Mål 4: Vi utvecklar vår placeringsverksamhet i en hållbarare riktning

Utgångsnivå 2020 Utfall 2021 Mål 2022 Utfall 2022 Mål 2023 Utfall 2023 Mål 2024
Två betyg under medianen Ett betyg under medianen Alla betyg minst på medianen Ingen utvärdering enligt PRI Alla betyg minst på medianen Ett betyg under medianen Alla betyg minst på medianen

Vi följer utvecklingen av vår ansvarsfulla placeringsverksamhet genom PRI-rapportering. Vi rapporterar varje år om utfallet av ansvarsfulla placeringar och i gengäld får vi en utvärderingsrapport, som visar de framsteg som gjorts under det föregående året och gör det möjligt att jämföra med andra investerare. Utvärderingen innehåller inte något totalbetyg, utan består av betyg för olika delområden.

* Vad är PRI?

Principles of Responsible Investment är FN:s principer för ansvarsfulla investeringar, som vi har undertecknat redan 2012. PRI-rapporteringen är det största globala rapporteringsprojekt som utvecklats för investerare som vill mäta hur ansvarsfull deras investeringsverksamhet är.

Mål 5: Vi jobbar för att hejda klimatförändringen

109,3

Viktad koldioxidintensitet*

Vi följer koldioxidintensiteten i vår placeringsportfölj för att minska klimateffekterna av vår verksamhet. Som mätinstrument använder vi viktad koldioxidintensitet som anpassar utsläppen till portföljens storlek och därmed gör att utsläppen kan jämföras bättre. Mer information om mål 5.

Veritas klimatfärdplan

* Vad är viktad koldioxidintensitet?

Viktad koldioxidintensitet avser företagets växthusgasutsläpp i förhållande till omsättningen. Det vill säga hur många ton koldioxidutsläpp (tCO2e) som producerats för varje miljon euro som placeras.

Mål 6. Varje medarbetare vid Veritas känner till de bestämmelser som rör det egna arbetet

99 %

Intern personalutbildning, deltagarandel i procent

Mål: 100 %

Som en del av en god förvaltning vill vi se till att alla vid Veritas känner till de lagar och bestämmelser som rör det egna arbetet. En indikator för det här målet är andelen anställda som genomgått interna utbildningar. Det är ett sätt att säkerställa aktuell kompetens och utveckling därav.

Mål 7. Vi samarbetar och engagerar våra anställda

95 %

Enligt den personalenkät som gjordes 2023 var 95 procent av alla Veritasanställda helt eller delvis av samma åsikt om att de kan inverka på frågor som gäller deras eget arbete och arbetskollektivet och att det finns vilja att arbeta för att uppnå gemensamma mål.

Mål: Medeltal ≥ 90 %

Vårt mål är att så många Veritasanställda som möjligt bidrar med sin insats och sitt perspektiv för att utveckla vår gemensamma verksamhet. Vi mäter framgången med frågor om samarbete och delaktighet i personalenkäterna. Mer information om mål 7.

Mål 8. Alla har rätt till ett gott ledarskap

8,7

I personalenkäten 2023 fick chefsarbetet höga genomsnittliga betyg (medeltal 8,7 på skalan 1–10). Det här är ett resultat av flera års utvecklingsarbete.

Mål: Medeltal ≥ 8,5

Ledarskapet och chefsarbetet spelar en stor roll för motivationen och arbetsförmågan och därigenom för alla anställdas välbefinnande även utanför arbetet. Vi mäter framgången med frågor om chefsarbetet i personalenkäterna. Mer information om mål 8.