Palvelemme henkilökohtaisesti ja panostamme asiakaspalveluun, jotta asiakkaamme saavat tarvitsemansa avun nopeasti ja luotettavasti. Neuvomme ja tuemme asiakkaitamme eläkeasioissa läpi uran.

Yrittäjä- ja yritysasiakkaat arvostavat oman yhteyshenkilönsä palvelua

Veritas huolehtii noin 14 200 yrittäjän ja 8 000 yrityksen työeläkevakuuttamisesta. Tarjoamme ainoana työeläkeyhtiönä jokaiselle YEL- ja TyEL-asiakkaallemme oman eläkevakuutusasiantuntijan. Henkilökohtaisen asiakaspalvelun merkitys on korostunut viime vuosina ison epävarmuuden keskellä. Koronapandemian jatkuessa nopealle ja asiakkaita ymmärtävälle asiakaspalvelulle on ollut kysyntää ja olemme onnistuneet auttamaan asiakkaitamme monenlaisissa muutostilanteissa.

Asiakaspalvelun tavoitettavuus ja asiakkaiden palvelutyytyväisyys ovat pysyneet vuoden 2021 aikana erittäin hyvällä tasolla. Mittaamme asiakkaiden tyytyväisyyttä palvelukohtaamisten jälkeisellä NPS-kyselyllä ja tavoitteenamme on, että tulos on jatkuvasti yli 50.

Tavoite 1: Panostamme asiakaspalveluun

+ 71

YEL- ja TyEL-asiakkaiden antama arvio, NPS*

*NPS (Net Promoter Score) on yleisesti käytetty asiakastyytyväisyyden mittari. NPS-kyselyssä asiakkailta kysytään, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat Veritasta/Veritaksen palvelua. NPS-luku saadaan vähentämällä suosittelijoiden (arvosana 9 tai 10) prosenttiosuudesta arvostelijoiden (arvosana 0–6) osuus. NPS-mittauksessa huonoin mahdollinen luku on -100 ja paras 100. Hyvänä tuloksena pidetään yleensä NPS-lukua, joka on yli 50.

Hyvän palvelutyytyväisyyden ja aktiivisen asiakastyömme ansiosta asiakaspysyvyys nousi ennätykselliselle tasolle vuonna 2021. Onnistuimme myös myynnissä paremmin kuin koskaan aiemmin. Veritaksen valitsi työeläkeyhtiökseen 2 828 uutta yrittäjäasiakasta ja 1 732 uutta yritysasiakasta.

Keskustelua ja viestintää YEL-työtulosta

Finanssivalvonta käynnisti vuonna 2021 selvityksen yrittäjän eläkelain (YEL) toimeenpanosta työeläkeyhtiöissä. Teema-arvion tavoitteena oli selvittää toimeenpanon sääntelynmukaisuutta, erityisesti työtulon sääntelyn mukaista vahvistamista ja yrittäjälle annettavan informaation asianmukaisuutta. Finanssivalvonnan teema-arvion taustalla oli huoli siitä, että YEL-työtulo jää toisinaan liian matalaksi suhteessa yrittäjän todellisiin työtuloihin ja -panokseen.

Finanssivalvonnan selvitys koski eläkeyhtiöiden käytännön menettelyjä työtulon vahvistamisessa. Valvoja nosti esille, että yhtiöiden tekemät työtulon vahvistamispäätökset ovat pääosin olleet yrittäjän hakemuksen mukaisia, ja muistutti, että eläkeyhtiöillä on vastuu oikean, työpanokseen perustuvan työtulon vahvistamisesta.

Veritas tarkensi vuoden aikana omia ohjeistuksiaan YEL-työtulon määrittelystä ja vahvistamisesta. Pidimme asiaa esillä myös asiakaskohtaamisissa ja asiakkaille suunnatussa viestinnässä. Meille on tärkeää, että jokainen yrittäjäasiakkaamme ymmärtää YEL-vakuutuksen tärkeyden sosiaaliturvansa perustana. Työtulon perusteella määräytyvät muun muassa työttömyysturva, sairauspäiväraha, vanhempainraha sekä eläkkeet, kuten työkyvyttömyyseläke, kuntoutustuki, perhe-eläkkeet ja vanhuuseläke. Yrittäjän toimeentulon turvaamiseksi YEL-työtulon pitää olla oikealla tasolla.