Veritaksessa työntekijöiden tasa-arvoinen kohtelu ja yhdenvertaisuus ovat arkipäivää: meillä jokainen voi olla rohkeasti oma itsensä. Tämä näkyy erityisesti sukupuolten ja eri ikäryhmien välisenä tasa-arvona, mutta myös vahvana kaksikielisyytenä. Vuonna 2021 toteutetussa henkilöstökyselyssä 86 prosenttia henkilöstöstä kertoi, että kokee tulevansa tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti kohdelluksi. Vastaava luku vuonna 2019 oli 80 prosenttia.

Yksi merkittävä tekijä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvoisuuden kokemuksen taustalla on pyrkimys avoimeen viestintään sekä konkreettiseen yhteistyöhön ja osallistamiseen läpi koko organisaation. Saman kyselyn pohjalta olemme yhdessä henkilöstön edustajien kanssa työstäneet tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman tuleville vuosille.

Esihenkilöt, %

Palkitsemisen oikeudenmukaisuuteen pyrimme sillä, että palkkaus perustuu kaikilla työntekijöillämme tehtävän vaativuuteen sekä työntekijän pätevyyteen ja suoriutumiseen työtehtävissä. Tehtävien vaativuuden luokittelussa käytämme HAY-vaativuusarviointijärjestelmää. Matala organisaatiorakenteemme mahdollistaa sen, että turhaa hierarkiaa ei ole. Jatkossa aiomme kiinnittää erityistä huomiota siihen, että kaikilla työntekijöillä on riittävästi tietoa palkitsemiseen liittyvistä asioista ja esihenkilöt pystyvät aidosti käymään työntekijöiden kanssa läpi palkitsemiseen liittyviä asioita perusteluineen.

Työntekijäkokemuksen perusta luodaan jo rekrytointivaiheessa

Aloitamme hyvän työntekijäkokemuksen rakentamisen jo uuden työntekijän rekrytointivaiheessa. Kohtelemme työnhakijoitamme kunnioittavasti ja reilusti, ja pidämme heitä jatkuvasti ajan tasalla rekrytointiprosessin etenemisestä. Kommunikoimme avoimesti rekrytoinnin eri vaiheista ja päätöksiin johtaneista tekijöistä. Kaikille työnhakijoille viestitään henkilökohtaisesti rekrytointiprosessin kulusta, eikä ketään jätetä epätietoisuuteen. Koitamme tehdä haastattelutilanteista mahdollisimman rentoja ja ihmisläheisiä. Uskomme, että hyvä hakijakokemus luo vahvan pohjan uuden työntekijän sitoutumiselle Veritakseen.

Kehittääksemme hakijakokemustamme jatkuvasti paremmaksi toteutamme jokaisen rekrytoinnin päätteeksi hakijakokemuskyselyn, joka lähtee kaikille tehtävään hakeneille työnhakijoille vastattavaksi. Tällä tavoin saamme arvokasta palautetta rekrytointiprosessistamme ja työnantajamielikuvastamme.

Kattava perehtyminen osaamisen kivijalkana

Jokainen uusi veritaslainen saa henkilökohtaisen perehtymissuunnitelman ja nimetyn perehdyttäjän. Suunnitelmaan sisältyy omaan työhön perehtymisen lisäksi tutustuminen Veritaksen muihin toimintoihin ja työeläkealaan yleisesti. Myös uusiin tehtäviin siirtyville ja pitkältä poissaololta palaaville laaditaan perehtymissuunnitelma, jonka pituus vaihtelee työntekijän työkokemuksen ja poissaolon pituuden mukaan.

Perehtymissuunnitelmassa hyödynnetään verkkokoulutusympäristömme kursseja. Erityisen tärkeää meille on, että niin uudet kuin kokeneemmat veritaslaiset ovat ajan tasalla alaa koskevista säädöksistä. Perehtymisen aikana uusi henkilö käy oman esihenkilönsä kanssa vähintään yhden seurantakeskustelun ja perehtymisjakson päättyessä pidetään vielä loppukeskustelu.

Laajojen tehtäväkuvien ansiosta voimme tarjota kokonaisvaltaista asiakaspalvelua, joka on meille tärkeää. Jatkuva toiminnan kehittäminen on osa toimintatapaamme. Veritaksessa jokainen voi vaikuttaa omaan työhönsä, oppia uutta ja kehittyä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Jokainen huolehtii asiantuntijaosaamisensa lisäksi palvelutaidoistaan ja teknisistä taidoistaan.

Jokainen työntekijä käy oman esihenkilönsä kanssa vuosittain motivaatio- ja osaamiskeskustelun, jossa huomioidaan tulevaisuuden osaamistarpeet ja työntekijän kehitystoiveet. Keskustelun perusteella laaditaan henkilökohtainen kehittymissuunnitelma, jonka avulla voidaan varmistaa riittävä osaaminen ja kehittyminen. Kehittämisen keinoina käytetään esimerkiksi varahenkilöjärjestelmää, työn laajentamista ja rikastamista, työkiertoa ja ristiinkoulutusta sekä uusia virtuaalisia koulutusmuotoja.

Muuttuva toimintaympäristö, teknologian kehittyminen ja modernit työtavat edellyttävät uudenlaista osaamista. Huolehdimme siitä, että kehitämme kyvykkyyksiä, joita tulevaisuudessa tarvitaan.

Työhyvinvointia rakentamassa

Työntekijöiden hyvinvointi on Veritaksessa ensiarvoisen tärkeää. Vuonna 2021 panostimme erityisesti aitoon välittämiseen, työntekijöidemme kuuntelemiseen, arvojen mukaisen toiminnan huomioimiseen sekä kestoteemana avoimeen viestintäkulttuuriin ja työelämän joustoihin.

Veritaksessa toteutettiin laajempi henkilöstökysely keväällä 2021, jonka tuloksia kävimme osastoittain tarkemmin läpi erillisissä purkutyöpajoissa. Työpajoissa keskusteltiin avoimesti kehittämiskohteista sekä osasto- että yritystasolla, ja jokainen osasto teki suunnitelman tulevista kehittämistoimenpiteistään. Lisäksi kukin osasto sai mahdollisuuden antaa terveisensä johdolle ja kertoa omista toiveistaan ja ajatuksistaan Veritaksen toiminnan kehittämiseksi. Johtoryhmä on käynyt terveisiä säännöllisesti läpi ja miettinyt toimenpiteitä asioiden kehittämiseksi sekä ottanut avoimesti kantaa myös niihin toiveisiin, joita ei juuri nyt syystä tai toisesta ole mahdollista toteuttaa.

Purkutyöpajojen tiimoilta olemme käynnistäneet syksyllä 2021 Kuukauden Arvokkaan palkitsemisen sisäisen viestintätilaisuutemme Veritas Cafén yhteydessä. Pyrkimyksenä on tuoda esiin tunnustusta kaipaavat arkipäiväiset teot, onnistumiset, urotyöt, selviytymistarinat ja tietysti myös mokatkin, jotka ovat johtaneet arvokkaisiin oppeihin ja kiittää joka kuukausi yhtä veritaslaista arvojemme mukaisesta toiminnasta. Tämä on ollut toistaiseksi erittäin pidetty konsepti, ja työntekijät ovat aktiivisesti ilmiantaneet arvokkaita kollegoitaan hienoine perusteluineen.

Työntekijämme ovat myös toivoneet avoimempaa viestintää ja parempaa tiedonjakoa yli osastorajojen sekä enemmän läpinäkyvyyttä eri osastojen toimintaan. Keväällä 2021 käynnistimmekin osastoesittelyhaasteen intranetissämme. Jokainen osasto tekee vapaamuotoisen videoesittelyn ja haastaa sitten seuraavan osaston mukaan. Kun kaikki esittelyt ovat valmiina, työntekijämme pääsevät äänestämään parhaan osastoesittelyn tittelistä. Vuoden 2021 aikana olemme panostaneet lisäksi ajantasaisempaan projektiviestintään sisäisiin hankkeisiin liittyen.

Pyrimme myös vahvasti edesauttamaan työn ja muun elämän yhteensovittamista joustavien työaikojen ja etätyömahdollisuuksien avulla, ja perhemyönteisyys on meille arkea; isyysvapaatkin ovat palkallisia. Tärkeänä osana jokaisen esihenkilön työtä on tukea tiimiläisten työkykyä ja pyrkiä yhdessä löytämään joustavia ratkaisuja esimerkiksi elämän eri vaiheiden mukanaan tuomiin haasteisiin.

Uudenlainen hybridityön arki

Koronapandemia pakotti meidätkin enemmän tai vähemmän tekemään töitä etänä, ja se on opettanut meille uusia, arjen sujumista helpottavia käytäntöjä. Näistä hyvistä käytännöistä ei kannata päästää irti, mutta on myös huomioitava pitkän pandemia-ajan mukanaan tuomat haasteet kuten yhteisöllisyyden puutteen vaikutus työkyvyn alentumiseen, osaamisen jakamisen vaikeutuminen ja innovoinnin hidastuminen. Siksi veritaslaistenkin uusi arki on hybridiä, teemme töitä yhdessä sekä virtuaalisesti että kasvokkain.

Uutta työnteon mallia on suunniteltu yhdessä kyselyjen ja työpajojen avulla sekä työterveyshuollon ammattitaitoa hyödyntäen. Yhdessä luotu malli sisältää ohjeistuksia, joista osa koskee kaikkia työntekijöitä, mutta monista asioista on mahdollista sopia sektori-, osasto- tai tiimikohtaisesti. Tällä tavoin haluamme varmistua siitä, että eri yksiköt löytävät juuri heille parhaiten sopivat tavat tehdä töitä. Malli vaatii jokaiselta aktiivista tekemistä, mukautumista ja vastuunottamista.

eNPS (Employee Net Promoter Score) on työntekijöiden suositteluhalukkuuden ja sitoutumisen mittari. eNPS-kyselyssä kysytään, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat Veritasta työnantajana. eNPS-luku saadaan vähentämällä suosittelijoiden (arvosana 9 tai 10) prosenttiosuudesta arvostelijoiden (arvosana 0–6) osuus. eNPS-mittauksessa huonoin mahdollinen luku on -100 ja paras 100. Hyvänä tuloksena voidaan pitää eNPS-lukua, joka on suurempi kuin 0. Jos luku on yli 20, on kyseessä jo erinomainen tulos.