Henkilö istuu kodinomaisessa ympäristössä läppärin ääressä.

Ehdotus TyEL- ja YEL-maksuista vuonna 2027

7.10.2026, Uutiset ja lehdistötiedotteet

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat käsitelleet ehdotuksen, joka koskee vuoden 2027 työeläkemaksuja. Työeläkeyhtiöt hakevat sosiaali- ja terveysministeriöltä ehdotuksen mukaisten työeläkemaksujen perusteiden vahvistamista.

Ehdotuksen mukaan sopimustyönantajan TyEL-perusmaksu on ensi vuonna 24,96 prosenttia palkasta.

”Perusmaksuun lisätään työeläkeyhtiökohtainen hoitokustannusmaksu. Maksusta vähennetään asiakashyvitykset, jotka perustuvat työeläkeyhtiön vakavaraisuuteen”, kertoo Veritaksen päämatemaatikko Teppo Rakkolainen.

Ehdotus TyEL-maksuista vuonna 2027

  • Sopimustyönantajien TyEL-perusmaksu ilman hoitokustannusosaa on 24,96 prosenttia palkasta (24,85 prosenttia palkasta vuonna 2026).
  • Tilapäisen työnantajan TyEL-maksu on 25,96 prosenttia palkasta (25,85 prosenttia palkasta vuonna 2026).
  • Työntekijän TyEL-maksu on 7,30 prosenttia.

Ehdotus YEL-maksuista vuonna 2027

  • Yrittäjän maksu on 24,40 prosenttia vahvistetusta YEL-työtulosta.

Sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaa TyEL- ja YEL-maksut marraskuussa.

Lue lisää: