Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat käsitelleet ehdotuksen, joka koskee vuoden 2027 työeläkemaksuja. Työeläkeyhtiöt hakevat sosiaali- ja terveysministeriöltä ehdotuksen mukaisten työeläkemaksujen perusteiden vahvistamista.
Ehdotuksen mukaan sopimustyönantajan TyEL-perusmaksu on ensi vuonna 24,96 prosenttia palkasta.
”Perusmaksuun lisätään työeläkeyhtiökohtainen hoitokustannusmaksu. Maksusta vähennetään asiakashyvitykset, jotka perustuvat työeläkeyhtiön vakavaraisuuteen”, kertoo Veritaksen päämatemaatikko Teppo Rakkolainen.
Ehdotus TyEL-maksuista vuonna 2027
- Sopimustyönantajien TyEL-perusmaksu ilman hoitokustannusosaa on 24,96 prosenttia palkasta (24,85 prosenttia palkasta vuonna 2026).
- Tilapäisen työnantajan TyEL-maksu on 25,96 prosenttia palkasta (25,85 prosenttia palkasta vuonna 2026).
- Työntekijän TyEL-maksu on 7,30 prosenttia.
Ehdotus YEL-maksuista vuonna 2027
- Yrittäjän maksu on 24,40 prosenttia vahvistetusta YEL-työtulosta.
Sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaa TyEL- ja YEL-maksut marraskuussa.
Lue lisää:
- Eläketurvakeskuksen tiedote: Työeläkemaksut vuonna 2027 (6.10.2026)




