Jenni Kosunen

Sopivasti työpaikan sisäistä viestintää korona-aikana?

Jenni Kosunen

5.10.2020, Blogi

Facebooktwitterlinkedin

Sisäistä viestintää on ihan liian vähän. Tämä on varmasti tuttu palaute monessa työyhteisössä, niin meilläkin. Kun koronan aiheuttamaa poikkeustilannetta oli keväällä eletty vajaat kaksi kuukautta, teimme lyhyen kyselyn. Ja kas, 93% veritaslaisista kertoi saavansa sopivasti tietoa omaan työhönsä ja Veritakseen liittyvistä asioista. Näin positiivisesti emme ole koskaan, missään aikaisemmassa kyselyssä ajatelleet. Ihan mahtavaa, mutta miksi näin? Miten tämä onnistuminen kopioidaan?

Korona mullisti arjen

Maaliskuussa 2020 meidän, niin kuin monen muunkin yrityksen henkilöstö siirtyi koronan takia pääsääntöisesti etätöihin. Teamsin olimme onneksi ottaneet käyttöön jo aikaisemmin ja etätyöviikkojen määrän kasvaessa taidot syvenivät entisestään. Etätyökäytäntöjäkin olimme joustavoittaneet sattumalta vain muutamaa kuukautta aikaisemmin ja kannustaneet epäilijöitäkin kokeilemaan etätöitä. Silti moni veritaslainen teki etätöitä ensimmäisen kerran koronan pakottamana. Tehokkaasti kyllä. Ja tyytyväisenäkin.

Esihenkilötkin olivat uuden edessä. Miten tieto kulkee? Miten varmistun, että tarkentavat kysymykset tulevat kysyttyä ja vastattua? Mistä tiedän, että tiimiläisellä on kaikki hyvin, toimiiko netti, pelottaako läheisen sairastuminen? Osaanko, muistanko, ehdinkö?

Korona pakotti viestimään

Tässä tekstissä jo tähän mennessä ollut kysymysmerkkien määrä kuvaa hyvin sitä positiivisen hämmästyksen määrää, jonka keväinen kyselymme herätti. Enemmän kuin yhdeksän kymmenestä kollegastani kokee saavansa tarpeeksi tietoa omaan työhönsä ja työpaikkaamme liittyen.

Osasyy onnistumiseen täytyy olla tässä: vaikea, kaikille yhteinen tilanne pakotti keskittymään. Keskittymään siihen, että kaikki tuntevat olonsa turvalliseksi, tietävät missä mennään, luottavat siihen, että päivästä ja viikosta toiseen pysytään ajan tasalla. Keskittyminen puolestaan pakotti yksinkertaisuuteen. Samat ihmiset (meidän tapauksessamme toimitusjohtaja ja riskienhallintapäällikkö) kirjoittivat, ja kirjoittavat edelleen, viikosta toiseen intraan koronatilanteesta meillä ja muualla.

Henkilöstön vinkistä tämä viikoittainen info on ollut välillä myös video. Esihenkilöiden kanssa sovittiin, että jokainen on henkilökohtaisesti yhteydessä tiimiläisiinsä (vähintään) kerran viikossa ilman, että kyse on ennalta sovitusta palaverista, projektiläpikäynnistä tai muusta vastaavasta.

Korona pakotti myös pohtimaan vaihtoehtoisia tapoja sosiaalisuuteen. Syntyi virtuaalisia aamukahveja, iltapäiväkahveja, lounaita, taukojumppia, ergonomiavinkkejä.

Oppeja jatkoon

Tästä kaikesta voi ammentaa paljon oppia jatkoon, on tulevaisuus kuinka virtuaalinen tahansa (henkilökohtaisesti todella toivon, että virtuaaliseen ja fyysiseen läsnäoloon löytyy tätä hetkeä parempi tasapaino). Eivätkä nämä opit ole uusia ja ihmeellisiä. Muistetaan keskittyä olennaiseen, toistetaan, toistetaan, toistetaan ja sitten vielä kytketään asiat toisiinsa.

Ainakin meille jäävät käyttöön nämä:

  • säännölliset, tutut ja turvalliset infot (siitäkin huolimatta, että mitään uutta kerrottavaa ei ole)
  • sopiva määrä viestintäkanavia: simppeli intra, Teams, puhelin ja sähköposti
  • sosiaalista kanssakäymistä: (virtuaaliset) kahvitauot, lounaat, taukojumpat ja happihyppelyt
Jenni Kosunen

Jenni Kosunen

  • Henkilöstöjohtaja