Mika Paananen

Työeläkemyynti onnistuu myös uudessa arjessa

Mika Paananen

27.10.2020, Blogi

Facebooktwitterlinkedin

Päällämme oleva K-tilanne on ottanut uusia kierroksia, tästä olemme kaikki hyvin tietoisia. Epidemia kulkee mukanamme joidenkin arvioiden mukaan pitkälle ensi vuoteen ja vaikuttaa meidän kaikkien arkeen. Yrittäjä- ja yritystoimintaa korona on kohdellut omien havaintojeni mukaan hyvin eri tavoin. Myös työeläkemyynti on muuttanut muotoaan.

Valitettavan monessa yrityksessä tilauskirjat ovat tyhjillään eikä kassavirtaa tule. Joissain yrityksissä vaikutuksia on onnistuttu loiventamaan innovoimalla uusia tuotteita ja hakemalla aktiivisesti uutta asiakaskuntaa. Myyntiaktiivisuuden osalta on ainakin Linkkarin postausten kautta nähtävissä erilaisia selviytymisstrategioita. Kurkkaan tilannetta vakuutusten myynnin osalta.

Kahvitteluhetket vaihtuivat Teams-ruutuihin

Vakuutusten myyntityö on raakaa vaikuttamistyötä, jonka tavoitteena on saada toinen ihminen uskomaan tarinaan ja tuotteeseen niin paljon, että laittaa nimen sopimuspaperiin. Hommaan kuuluu, että näitä ostavia ihmisiä halutaan kohdata mahdollisimman paljon.

Korona on muuttanut vakuutusmyynnin rytmiä melkoisesti. Kahvitteluhetket riskikartoitusten ja tarjousten esittelyjen yhteydessä on vaihdettu napakoihin Teams-keskusteluihin ja ostopäätöksiä metsästetään kaikilla mahdollisilla digitaalisilla välineillä.

Etätapaamisten järjestäminen on teknisesti helppoa, mutta vapaan ajan löytäminen tuntuu olevan entistä vaikeampaa. Onkohan kokousten helppo järjestäminen etänä vienyt viimeisetkin vapaat ajat kalentereistamme. Tämän lisäksi on valitettavan tavallista, että sähköisiä kohtaamisia peruutetaan huomattavasti helpommin kuin kasvotusten pidettäväksi suunniteltuja myyntihetkiä.

Veritaksen myynti semi-ok tasolla

Veritaksen oman myyntityön osalta voin olla ihan semi-ok-tyytyväinen tilanteeseen. Tottakai monen nykyisen ja potentiaalisen yrittäjä- tai yritysasiakkaan katse on täysin oman liiketoiminnan varmistamisessa ja valitettavasti usein myös sopeuttamisessa. Työeläkeyhtiön vaihtaminen ole ihan kärjessä to do -listalla.

Meidän omat myyjämme ja laaja asiamiesverkostomme on pystynyt, aktiivisuutta merkittävästi kasvattaen, löytämään ja tavoittamaan mukavasti Veritaksen työeläkekaverikseen haluavia yrittäjiä ja yrityksiä.

Ruututyö korvaa jalkatyön

Moni on sanonut, että myynnissä jalkatyön merkitys on kriittinen ja askelten määrän lisääminen on ainoa reitti myyntionnistumisten kasvattamiseen. Koronakausi jättää myös myyntityöhön tänne pysyviä muutoksia ja uskonkin, että toteamus on jo muokkautunut muotoon ”ruututyön merkitys on kriittinen”. Aktiivisuuden merkittävyys on ja pysyy tilanteesta ja aikakaudesta riippumatta.

Mika Paananen

Mika Paananen

  • Asiakkuusjohtaja