Man kan sälja pensionsförsäkringar i ny vardag

Mika Paananen

27.10.2020, Blogg

Facebooktwitterlinkedin

De pågående coronasituationen har tagit ny fart, såsom vi vet. Enligt vissa uppskattningar kommer epidemin att följa med oss nästa år och påverka vår vardag. Enligt mina observationer har coronan behandlat företagare och affärsaktiviteter väldigt olika. Att sälja pensionsförsäkringar är också annorlunda nu.

Olyckligtvis är orderböckerna tomma i många företag och det finns inget kassaflöde. I vissa företag har effekterna mildrats genom att innovera nya produkter och aktivt söka nya kunder. När det gäller försäljningsaktivitet kan olika överlevnadsstrategier ses, åtminstone via Linkedin inlägg. Jag granskar situationen ur synvinkeln att sälja försäkringar.

Kaffestunderna förflyttades till Teams-rutan

Försäkringsförsäljningsarbete är ett brutalt påverkningsjobb, vars syfte är att få en annan person att tro på en berättelse och produkt så mycket att hen skriver på ett avtal.

Det hör till saken att träffa så många potentielle kunder som möjligt. Försäkringsförsäljningens rytm har ändrats rätt mycket pga coronakrisen. Kaffestunder när man presenterar produkten och ger en riskkartläggning har bytts ut mot effektiva Teams-diskussioner, köpbeslut jagas via olika digitala verktyg.

Att ordna distansmöten är tekniskt enkelt, men att hitta en ledig tid verkar vara svårare än tidigare. Är det så enkelt att ordna möten på distans att detta eliminerar de sista lediga stunderna från våra kalendrar? Dessutom är det olyckligt att digitala möten avbokas lättare än när man säljer ansikte mot ansikte.

Veritas försäljning semi-ok

När det gäller Veritas försäljningsarbete kan jag känna mig semi-ok just nu. Självklart är många nuvarande och potentiella företagare eller företagskunder nu fokuserade på att trygga eller anpassa sin egen verksamhet. Att byta arbetspensionsföretag står inte högst upp på to do-listan.

Våra egna försäljare och vårt omfattande nätverk av försäljningspartners har ökat sin aktivitet och lyckats nå entreprenörer och företag som vill bli Veritas arbetspensionskunder.

Skärmarbete ersätter fotarbete

Många har sagt att fotarbete är det avgörande inom försäljning och att fler steg är det enda sättet att öka försäljningen.

Coronatiden orsakar bestående förändringar i försäljningsarbetet. Jag tror att uttalandet redan har omformats såhär: ”Betydelsen av skärmarbete är kritisk”. Men det som består är att aktiviteten avgör mest.

Mika Paananen

  • Direktör för kundförhållanden