Hallitus on antanut YEL-uudistuksen eduskuntakäsittelyyn 8.10.2026. Uudistus tulee voimaan 1.4.2028, jos eduskunta hyväksyy ehdotuksen. Yrittäjä voi valita kuitenkin työtulomallin jo 1.1.2028 alkaen ja sitä aletaan soveltaa 1.4.2028.
Uudistuksen tavoitteena on erityisesti kohtuullistaa pienituloisten yrittäjien YEL-maksuja ja antaa yrittäjälle nykyistä enemmän valinnanvapautta.
”Uudistus on askel oikeaan suuntaan. Yrittäjien tilanteet ovat hyvin erilaisia, joten on hyvä, että myös YEL-työtulon määrittämiseen tulee vaihtoehtoja”, sanoo Veritaksen eläke- ja vakuutuspalvelujohtaja Staffan Åberg.
Mikä muuttuu?
YEL-uudistuksen keskeisimmät muutokset yrittäjälle koskevat työtulon määritystä. Ehdotuksen mukaan yrittäjä saisi itse valita työtulomallin vuoden 2028 alusta alkaen. Valinta tehdään kahden mallin välillä kolmeksi vuodeksi kerrallaan.
Ansiotulomallissa yrittäjän eläkemaksut ja sen perusteella maksettavat etuudet määräytyisivät kokonaan veronalaisten ansiotulojen mukaan. Ansiotulotiedot saataisiin joko viimeisimmästä vahvistetusta verotuksesta tai tulorekisteristä. Ansiotuloihin perustuvassa vaihtoehdossa eläkeyhtiö tarkistaisi YEL-työtulon vuosittain.
Kokonaisarviomalli on yhdistelmä nykyistä työtulomallia sekä ansiotulomallia. Kokonaisarviomalli perustuu nykyiseen laskennalliseen YEL-työtuloon. Kokonaisarviomallin mukaan työtulon on oltava siirtymäajan jälkeen vähintään 50 prosenttia yrittäjän veronalaisista ansiotuloista. Siirtymäaikana työtulo nousee vuosittain viisi prosenttiyksikköä alkaen 30 prosentista vuonna 2028, kunnes se saavuttaa 50 prosentin tason. Myös kokonaisarviomallissa eläkeyhtiö tarkistaa YEL-työtulon vuosittain.
Yrittäjän YEL-vakuuttamisvelvollisuus arvioidaan jatkossakin kokonaisarvion perusteella, ei pelkästään ansiotulotietojen perusteella.
YEL-vakuutuksen voi päättää pidemmän poissaolon ajaksi
Yrittäjä voi päättää YEL-vakuutuksen vähintään kolmen kuukauden sairauspäivärahan tai vanhempainpäivärahan ajaksi, jos hänen työpanoksensa jäisi alle YEL-vakuutuksen alarajan.
Maksujousto korvaa aloittavan yrittäjän alennuksen
Uudistuksen myötä yrittäjä voi joustaa YEL-maksuissa alaspäin 25 prosenttia aikaisemman 20 prosentin sijaan. Korotettu joustomahdollisuus korvaa nykyisen aloittavan yrittäjän alennuksen. Yrittäjä voi pienentää maksujaan tilapäisesti myös yrittäjyyden alkuaikojen jälkeen. Jo myönnetyt aloittavan yrittäjän alennukset säilyvät ennallaan.
Maksujousto tarkoittaa tilapäisesti pienempiä maksuja ja eläkekertymää. Työtulon perusteella maksetut sosiaaliturvaetuudet säilyvät kuitenkin ennallaan maksujouston aikana.
Mitä yrittäjän pitää tehdä juuri nyt?
Tässä kohtaa yrittäjän ei tarvitse tehdä mitään.
Lakiesitys on vasta eduskunnan käsiteltävänä ja nykyinen YEL on edelleen voimassa.
”Yrittäjän ei tarvitse tässä vaiheessa huolehtia uudistuksesta tai tehdä valintoja. Seuraamme lain käsittelyä ja kerromme muutoksista hyvissä ajoin. Kun valinnan aika tulee, oma yhteyshenkilösi Veritaksessa auttaa vertailemaan vaihtoehtoja ja miettimään, mitä ne tarkoittavat juuri sinun tilanteessasi”, Åberg sanoo.




