Tulorekisteri eläkkeen- tai etuudensaajalle

Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta, joka sisältää jokaisen Suomessa asuvan henkilön tulotiedot. Tulorekisteri laajeni 1.1.2021 alkaen, ja nyt myös etuus- ja eläketiedot viedään tulorekisteriin.

Tulorekisterissä ei ilmoiteta eläke- tai etuuspäätöksen tietoja eikä tietoa siitä, onko hakemus vireillä.

Tulorekisteri eläkkeensaajan arjessa

Veritas ilmoittaa tiedot maksetuista eläkkeistä ja etuuksista tulorekisteriin 1.1.2021 alkaen. Eläkkeensaajana sinun ei siis tarvitse huolehtia tietojen ilmoittamisesta tulorekisteriin.

Tulorekisteri helpottaa eläkkeen- tai etuudensaajaa esimerkiksi asioiden hoitamisessa, koska omat tulotiedot ovat ajan tasalla tulorekisterissä, eikä niitä koskevia tietoa tarvitse itse toimittaa viranomaisille esimerkiksi hakemuksen liitteenä.

Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa voit

  • katsoa omia eläke- ja etuustietojasi
  • tilata omia tulotietoja koskevan tulorekisteriotteen.

Pääset kirjautumaan ja katsomaan omia tietojasi tulorekisterin verkkosivuilta. Palveluun kirjaudut verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Mihin tulorekisterin tietoja käytetään?

Viranomaiset, kuten Kela tai työeläkelaitokset saavat tulorekisteristä vain sen tiedon, mihin he ovat lain mukaan oikeutettuja ja mitä he tarvitsevat toiminnassaan. Muut henkilöt tulonsaajan ja viranomaisten lisäksi eivät tulotietoja pääse katsomaan.

Lisää tietoa tulorekisteristä saa Verohallinnon verkkosivuilta.