"Tuomme teknologiaa ja uudenlaista ajattelua perinteiselle alalle."Jon Catani, yrittäjä ja toimitusjohtaja

Man in Van arvostaa henkilökohtaista palvelua

Kuka olet ja mitä yrityksenne tekee?

Olen Jon Catani, Man in Vanin toimitusjohtaja ja yrittäjä.

Man in Van on monipaikkakuntaisten yritysten toimitilojen ja kiinteistöjen ylläpitoon erikoistunut yritys. Meille tyypillinen asiakas on toimija, jolla on useita toimipisteitä, kiinteistöjä tai teknisiä järjestelmiä eri paikkakunnilla. Toimitilat ja kiinteistöt vaativat ajoittain huoltoa ja ylläpitoa, ja meidän tavoitteenamme on tarjota tätä ylläpitotyötä kustannustehokkaasti ja toimivasti – valtakunnallisesti. Olemme itse kehittäneet alustan, jonka avulla toimenpiteitä ja toimeksiantoja hallinnoidaan, seurataan, kirjataan ja tilataan. Myös asiakkaalla on oma käyttöliittymä, jotta hän voi seurata ylläpidon tuottamista valtakunnallisesti koko prosessin etenemisen ajan.

Mikä sai lähtemään yrittäjäksi?

Olen jo nuoremmalla iällä tiennyt haluavani johtaa yritystä. Löysin äskettäin vanhan haastattelun itsestäni, jossa olin sanonut haluavani olla joko teknologiayrityksen toimitusjohtaja tai sitten poliitikko. Tänään allekirjoitan tästä enää puolet, sillä enää en missään nimessä lähtisi politiikkaan. Opintojen loppupuolella työskentelin konsulttina. Sain asiakkaakseni norjalaisen yrityksen nimeltään Man in Van, joka halusi laajentaa Suomeen. Silloinen johto kysyi minulta, haluaisinko toimia konsulttifirman kautta maajohtajana ja johtaa Man in Vanin Suomeen laajentamista. Myöhemmin siirryin Man in Vaniin hoitamaan maajohtajan tehtävää kokoaikaisesti. Se oli hieno mahdollisuus nuorelle valmistuvalle opiskelijalle.

Samaan aikaan kun norjalainen emoyhtiömme laajensi toimintaansa Suomeen, laajennettiin toimintaa myös kahteen muuhun pohjoismaahan. Tämän tyyppisen liiketoiminnan perustaminen uuteen maahan vaatii kuitenkin aikaa ennen kuin toiminta tulee kannattavaksi. Tämä johti emoyhtiössä taloudellisiin haasteisiin, etenkin kun toimintaa ei saatu kannattavaksi Ruotsissa ja Tanskassa toivotussa aikataulussa. Emoyhtiön taloudellisista haasteista johtuen minulle tarjoutui mahdollisuus ostaa Suomen yhtiöstä osa, minkä teinkin vuonna 2013, kun ostin yhtiöstä käytännössä omalla ”hikipääomalla” 51 %. Minulla oli kova luotto liiketoimintamalliimme ja tunnistin yritystoiminnan kasvupotentiaalin. Pari vuotta myöhemmin emoyhtiö meni nurin epäonnistuneiden Ruotsiin ja Tanskaan laajentumisten johdosta, minkä jälkeen lunastin loputkin yhtiön omistuksesta Suomeen. Tämän jälkeen olemme uudistaneet brändin ja kehittäneet oman uuden ohjelmistoalustan. Meillä on uudenlainen, kilpailijoita tehokkaampi liiketoimintamalli ja kehittynyt ohjelmisto, eli tuomme teknologiaa ja uudenlaista ajattelua perinteiselle alalle.

Mikä on ollut yrityksen merkittävin onnistuminen tai haaste, joka on voitettu?

Yrityksen alkutaipaleella monessa yrityksessä tulee todennäköisesti vastaan tilanne, jossa uuden työntekijän palkkaaminen on liian kallista, mutta kasvu ja uusasiakashankinta edellyttää lisäkäsipareja. Tämä on erityisen iso haaste skaalautuvissa liiketoimintamalleissa, kuten meidän tapauksessamme. Me selvisimme tästä yhteisillä ponnisteluilla, ilman merkittävää ulkoista rahoitusta ja saimme yrityksen kasvatettua tilaan, jossa henkilöstöä voi palkata myös etupainotteisesti. Se lienee sekä yksi suurimpia haasteita ja samalla onnistumisia Man in Vanin taipaleella Suomessa. Toki isoja onnistumisia ovat myös olleet hyvin nimekkäiden asiakkaiden saaminen yrityksen alkuvuosina ja oman merkittävää kilpailuetua tuovan ohjelmiston luominen.

Millaisena koet yhteistyön Veritaksen kanssa?

Olemme olleet tyytyväisiä. On mukavaa, kun voi soittaa suoraan omalle vakuutusneuvojalle ja saa aina henkilökohtaista palvelua.

Ennen Veritakseen siirtymistä en edes tiennyt, että työeläkeyhtiöltä voi saada oikeasti hyödyllistä tukea ja apua työkykyjohtamiseen. Olemme hyödyntäneet työhyvinvointikartoituksia ja -kyselyitä, ihan säännöllisestikin neljä kertaa vuodessa. Myös Veritaksen järjestämät webinaarit ovat tuttuja. Olemme olleet tyytyväisiä sekä kyselyihin että webinaareihin.