Jan Höglund, Herrfors
"Arvostan Veritaksen proaktiivista otetta, omaa yhteyshenkilöä sekä nopeaa ja asiantuntevaa palvelua." Jan Höglund, HR-päällikkö, Herrfors

Herrfors: Käykää dialogia henkilöstön kanssa korona-ajan opeista

Kuka olet ja mitä teet?

Nimeni on Jan Höglund ja toimin HR-päällikkönä Herrforsissa, joka on paikallinen energiayhtiö. Minua voisi ehkä jo kutsua pitkän linjan HR-ihmiseksi, onhan minulla takana jo yli 20 vuotta erilaisissa henkilöstöön liittyvissä tehtävissä.

Erityisesti iloitsen siitä, että olen saanut tehdä töitä monella eri alalla (vakuutus-, finanssi-, elintarvike- ja energia-ala) sekä erityyppisissä organisaatioissa (keskinäinen-, pörssi- ja perheyhtiö).

Herrfors kuuluu Katternö Groupiin, sähköyhtiöön, jolla on vahvat alueelliset juuret eteläisestä Vöyristä pohjoiseen Ylivieskaan. Meidän ydintoimintaamme kuuluu sähkönmyynti, sähkönhankinta ja sähkönjakelu sekä sähkön- ja lämmöntuotanto. Paikallinen sitoutuminen, yhteistyö ja omistus ovat meidän toimintamme peruspilareita.

Miten Veritas on palvellut teitä?

Itselläni on vahva kosketuspinta Veritakseen: aloitin työurani vakuutusalalla vuonna 1999 Keskinäinen Vahinkovakuutusyhtiö Svensk-Finlandissa, josta tuli osa Veritas-ryhmää vuonna 2001 (tänä päivänä Fennia). Vuosien varrella on tullut kokoustettua useaan otteeseen Veritaksen entisissä tiloissa Olavinkadulla.

Oma kokemukseni Veritaksesta ja heidän toiminnastaan on aina ollut erittäin positiivinen. Henkilökunta viihtyy ja heihin panostetaan, mikä loppupäässä näkyy asiakasyritysten erinomaisena palvelemisena. Onhan Veritaksen asiakaspalvelu useana vuotena valittu eläkevakuutusyhtiöiden parhaaksi.

Nykyisessä roolissani olen tehnyt yhteistyötä Veritaksen kanssa noin viisi vuotta. Erityisesti arvostan proaktiivista otetta, omaa yhteyshenkilöä, nopeaa ja asiantuntevaa palvelua sekä panostusta työhyvinvoinnin edistämiseen eli ennalta ehkäisevään toimintaan.

Onko sinulla vinkkejä muille yrittäjille?

Olemme eläneet ja elämme edelleenkin erittäin poikkeuksellisia aikoja. Suurimmassa osassa organisaatioita ”jouduttiin” siirtymään etätyömoodiin melkein yön yli. Jotkut olivat varmaan siihen valmiimpia kuin toiset. Samalla tämä pakotti meidät kaikki tarkistamaan omia käytäntöjämme ja mahdollistamaan työskentelyn kotoa aiempaa laajemmille työntekijäryhmille.

Kun tilanne normalisoituu, joudumme kaikki tarkastelemaan kriittisesti sekä nykyisiä että tulevia toimintamalleja. Kenelle tarjoamme etätyömahdollisuuden tulevaisuudessa ja missä mittakaavassa, miten työ kotona organisoidaan ja miten sitä tuetaan (huomioiden työturvallisuus, tietoturvallisuus, ergonomia, johtaminen jne.). Liian nopeat ja hätiköidyt johtopäätökset voivat pahimmillaan johtaa eriarvoistumisen lisääntymiseen.

Hieman mietteliäänä luen tarinoita sosiaalisissa medioissa, miten töitä tehdään Leviltä käsin tai mökkilaiturin nokalta. Mahtavaa, jos tällainen vaihtoehto avautuu, mutta erittäin suurelle osalle arki on kuitenkin jotain ihan toista. Etätyön haasteita ja mahdollisuuksia on toki tärkeä pohtia, mutta samalla vaarana on, että työelämän tärkeämmät parannus- ja uudistustarpeet unohtuvat.

Oma vinkkini siis on: käyttäkää kunnolla aikaa korona-ajan analysointiin ja käykää avointa ja ratkaisukeskeistä dialogia henkilökunnan kanssa.