"Vi för fram teknik och nytt tänk i den traditionella branschen."Jon Catani, företagare och verkställande direktör

Man in Van uppskattar personlig service

Vem är du och vad gör ditt företag?

Jag heter Jon Catani och är verkställande direktör och företagare vid Man in Van.

Man in Van är specialiserat på underhåll av företags lokaler och fastigheter. En typisk kund hos oss är en aktör med flera verksamhetsställen, fastigheter eller tekniska system på olika orter. Lokaler och fastigheter kräver regelbundet service och underhåll, och vår ambition är att tillhandahålla sådant underhållsarbete på ett kostnadseffektivt och smidigt sätt runt om i Finland. Vi har utvecklat en egen plattform för administration, uppföljning, registrering och beställning av åtgärder och uppdrag. Kunden har ett eget användargränssnitt för att kunna följa hur underhållstjänsterna produceras riksomfattande under hela processens gång.

Vad fick dig att bli företagare?

Jag visste redan som ung att jag vill leda ett företag. Nyligen hittade jag en gammal intervju med mig där jag sade att jag vill bli antingen verkställande direktör för ett teknologiföretag eller politiker. Idag kan jag bara skriva under hälften av det eftersom jag numera absolut inte skulle gå med i politiken. I slutskedet av mina studier jobbade jag som konsult. Jag fick det norska företaget Man in Van som kund. Företaget ville expandera till Finland. Den dåvarande ledningen frågade om jag via min konsultfirma skulle vilja bli landansvarig och leda Man in Vans expansion till Finland. Senare övergick jag till att sköta uppdraget som landansvarig vid Man in Van på heltid. Det var en ypperlig möjlighet för en ung studerande i slutskedet av studierna.

Samtidigt som vårt norska moderbolag expanderade till Finland utvidgades verksamheten också till två andra nordiska länder. När man grundar den här typen av affärsverksamhet i ett nytt land tar det ändå tid innan verksamheten blir lönsam. Det här ledde till ekonomiska utmaningar i moderbolaget, i synnerhet eftersom verksamheten i Sverige och Danmark inte kunde göras lönsam inom önskad tid. På grund av moderbolagets ekonomiska utmaningar erbjöds jag möjlighet att köpa en del av bolaget i Finland, och 2013 köpte jag 51 procent av bolaget i praktiken med mitt eget ”svettkapital”. Jag hade fullt förtroende för affärsmodellen och för tillväxtpotentialen i företagsverksamheten. Ett par år senare gick moderbolaget omkull till följd av den misslyckade expansionen till Sverige och Danmark, och efter det löste jag in resten av innehavet i bolaget i Finland. Sedan dess har vi förnyat varumärket och utvecklat en egen programplattform. Vi har en ny affärsmodell som är effektivare än konkurrenternas och ett avancerat program. Med andra ord för vi fram teknik och nytt tänk i den traditionella branschen.

Vilken har varit den största framgången eller utmaningen i ditt företag?

I det inledande skedet av företagsverksamheten uppstår sannolikt en situation där det är för dyrt att anställa en ny arbetstagare även om tillväxten och kundanskaffningen kräver tilläggsresurser. Det här är ett problem särskilt med skalbara affärsmodeller, såsom vår. Vi klarade det med gemensamma ansträngningar och utan någon större extern finansiering, och vi lyckades expandera företaget så att vi nu kan anställa personal också proaktivt. Det här är förmodligen en av de största utmaningarna och samtidigt framgångarna för Man in Van i Finland. Andra stora framgångar har varit att företaget lyckades få mycket namnkunniga kunder under de första åren och att vi skapat ett eget program som ger oss en betydande konkurrensfördel.

Hur upplever du samarbetet med Veritas?

Vi har varit nöjda. Det är fint att kunna ringa sin egen försäkringsrådgivare direkt och alltid få personlig service.

Innan vi övergick till Veritas visste jag inte ens att man hos sitt arbetspensionsbolag kan få stöd och hjälp som på riktigt är till nytta för arbetsmiljöledningen. Vi har utnyttjat kartläggningar av och enkäter om hälsa och välbefinnande i arbetet, faktiskt regelbundet fyra gånger om året. Också Veritas webbinarier har blivit bekanta för oss. Vi har varit nöjda med både enkäterna och webbinarierna.