Veritas prioriterade områden inom företagsansvar är kunder och förmånstagare, ansvarsfull placeringsverksamhet, god förvalting och ansvarsfull arbetsgivare. Inom dessa delområden har vi bestämt nio huvudsakliga mål, som uppföljs med 12 olika mätinstrument.
Kunder och förmånstagare
Som en del av vårt pensionsystem bär vi ansvar över våra kunder och förmånstagare.
Mål 1. Vi satsar på kundbetjäning
- 1A: Kundernas betyg för kundservicen inom försäkringstjänsterna (NPS)
- 1B: Kundernas betyg för kundservicen inom pensionstjänsterna (NPS)
Mål 2. Vi fattar pensionsbeslut snabbt och pålitligt
- 2A: Genomsnittlig handläggningstid i dagar för pensionsansökningarna
- 2B: Beslutens beständighet vid ansökan om ändring
Mål 3. Vi stöder våra kunder i hanteringen av risker för arbetsoförmåga
- 3A: Kundernas betyg över hur verkningsfulla de upplever arbetshälsoutbildningarna
- 3B: Företag där åtgärder vidtagits på basen av arbetshälsokartläggning
Ansvarsfull placeringsverksamhet
Vi placerar pensionstillgångarna på ett lönsamt, betryggande och ansvarsfullt sätt.
Mål 4. Vi utvecklar vår placeringsverksamhet i en hållbarare riktning
- Betyg i PRI-rapporten
Mål 5. Vi jobbar för att hejda klimatförändringen
- Placeringsportföljens viktade koldioxidintensitet
God förvaltning
Vår verksamhet styrs av våra värderingar och av principerna för ansvarsfull verksamhet.
Mål 6. Varje Veritasanställd känner till de lagar och bestämmelser som rör det egna arbetet
- Intern personalutbildning, deltagarandel i procent
Mål 7. Vi utvecklar vår rapportering om ansvarsfull placeringsverksamhet
- Betyg i PRI-rapporten (detta mätinstrument kommer inte längre att användas 2023)
Ansvarsfull arbetsgivare
Vi arbetar för att alla Veritasanställda ska må bra.
Mål 8. Vi samarbetar och engagerar våra anställda
- Personalundersökningarnas frågor som berör samarbete och engagemang
Mål 9. Alla har rätt till ett gott ledarskap
- Personalundersökningarnas frågor som berör ledarskap