Motion för välbefinnande och välbefinnande på jobbet

Reijo Grönfors

2.12.2020, Blogg

Människornas välbefinnande påverkas av många olika faktorer, t.ex. meningsfullt arbete eller studier, arbetsmiljö och arbetsgemenskap, vänner och sociala angelägenheter, konstnärliga och kulturella upplevelser, hobbyer och adekvat motion, vilken kan vara en av hobbyerna och adekvat vila. Om dessa är i rätt proportion och balans, mår man bra och orkar bättre så väl på jobbet och på fritiden. En välmående person skapar också välbefinnande i sin arbetsmiljö och ökar därmed också det allmänna välbefinnandet på jobbet.

Här fokuserar jag bara på en av ovanstående, dvs. motion, och även då bara på min senaste motionsprestation. Jag har varit i över 25 år en ivrig cyklist och har gjort både ensam och tillsammans med min familj långa, flera veckors cykelturer både i Finland och i Centraleuropa och Balkan. När jag närmade mig 70 års ålder bestämde jag mig för att byta till något lättare cyklingsform och köpte mig en elcykel för tre år sedan. Upplevelsen var mera storartad än jag kunde ha förväntat mig. Uppförsbackarna och motvinden kunde nästan glömmas bort och ändå steg pulsen mycket bra när man trampade i snabb takt och man fick en känsla av att det var äkta träning. Cykling är annars också mycket lämplig för äldre. Potentiella knä- och höftproblem är inte sådana hinder för cykling som en rask promenad eller jogging. Efter att hade köpt mig en elektrisk cykel ökade träningskilometerna avsevärt och dagsturer på 70 till 80 km var inte ovanliga

Eftersom jag hade cyklat långa, upp till 2000 km långa cykelturer tidigare, började tanken på något unikt så småningom växa och jag började planera en cykeltur från den nordligaste punkten i Europa, Nordkapp i Norge till den sydligaste punkten i Europa, Tarifa i Spanien. Det totala avståndet är cirka 7500 km och inklusive lediga dagar beräknade jag att jag skulle klara av resan i samma tid som Phileas Fogg i Jules Vernes bok Jorden runt på 80 dagar. En sådan lång cykeltur skulle dock inte vara möjlig förrän jag skulle avgå i pension från mitt huvudjobb och av olika skäl, varav det viktigaste var att sote-reformen blev framskjuten, skjöts också min pension upp några år senare. Slutligen, i februari i år, gick jag i pension och bestämde mig för att ta den här resan under den kommande sensommaren och hösten. Jag valde tiden så att det fortfarande skulle vara sommarväder i norra Norge och sommaren skulle fortsätta när jag gradvis flyttade längre söderut, och förhoppningsvis skulle det inte längre vara besvärligt varmt i Spanien i slutet av september och början av oktober.

Den 24 juli startade jag sedan från Nordkapp och anlände till Tarifa den 5 oktober, dvs. resan tog 74 dagar. När man tänker i efterhand kunde tidpunkten inte ha varit bättre. Koronabegränsningar upphävdes i många länder i början av sommaren och under sommaren, och inga nya begränsningar hann träda i kraft när jag kom fram. Jag gynnades också av det otroligt fina vädret, bara två regniga dagar under hela resan. Jag undvek också sjukdomar, belastningsskador eller olyckor.

När jag kom till Tarifa var känslan oförglömlig. Jag hade lyckats med mitt mål. En av glädjen i livet är att drömma om något och sätta sig själv olika mål, oavsett om de är relaterade till arbete, boende, fritid, resor eller, som i mitt fall, någon fysisk prestation. Om dessa drömmar kan sedan förverkligas och man kan uppnå de mål man sätter upp sig, är känslan av framgång en stor resurs.

Jag vill inte alls argumentera för att målet ska vara som min egen dröm. Olika saker är viktiga för olika människor, men jag tycker att det är viktigt att drömma och sträva mot de mål man sätter sig.

Om du vill läsa mer om min resa från Nordkapp till Tarifa, besök min resebloggsida. Där hittar du mina känslor, bilder och videoklipp i olika faser av min resa. Det kan finnas platser som är intressanta att besöka. För mig själv var norska Rallarvegen en av resans höjdpunkter.

Jag rekommenderar träning som en av upprätthållarna av välbefinnande för alla.

Reijo Grönfors

  • Överläkare