Personlig kundservice i en digitaliserad värld

Michael Isaksson

23.11.2023, Blogg

Efter att ha varit verksam inom Veritas i dryga sju månader, så är det väl rätt läge att dra handbromsen på för att kunna reflektera. Vad gör vi bra, vad har vi utvecklat och vartåt vill vi sträva?

Efter ca 20 år inom skadeförsäkringsbranschen dök det upp en intressant möjlighet förra vintern, där chansen fanns att få börja med något nytt. Eller snarare liten annan vinkel på det jag hade varit med och lärt mig under innehållsrika år hos två olika skadeförsäkringsbolag.

Vart kom jag då jag påbörjade min Veritas-resa i april månad? Till ett bolag som verkar på en väldigt reglerad marknad, tillika dock till ett bolag med en enorm potential samt framåtanda. Pensionssystemet är ur kundens synvinkel en riktig djungel av termer, där det kan vara krångligt att navigera. Stora frågan är; hur vill man skilja sig från mängden?

Att skilja sig från mängden är kanske inte alltid så lätt, oberoende av vilken marknad man verkar på. Men då man verkar på en marknad som har två lagstadgade produkter: ArPL samt FöPL, så är utrymmet kanske ännu mindre. Veritas har alltid varit ett bolag som trott på personlig kundservice. Här tror jag att vi även i fortsättningen har den viktigaste ingrediensen till en fortsatt framgång för bolaget. Det må komma AI, chat gdp etcetera, men människor vill även i fortsättningen få hjälp och råd av en människa.

En nyckel till framgång som människa, som jag ser det, är att förstärka de sidor man är bra på. Så är fallet även för ett företag, dvs stärka det man är bra på och göra det till en konkurrensfördel. Varje kund hos oss får en egen personlig kontaktperson som känner kunden, samt vilka typer av olika tjänster vi kan hjälpa kunden med. Sedan behövs det i vissa fall kopplas in specialister, som hämtar sina specialkunskaper inom sitt område, tex inom ledning av arbetsförmåga. Detta för att kunden igen skall få den infon/hjälpen som vi kan erbjuda på ett sätt som känns naturligt, utan tidskrävande köande i telefon eller chattande med en robot.

För att ännu hjälpa kunderna att hitta olika former av tjänster de kan behöva i framtiden, har vi byggt upp ett skolningsprogram byggt kring en tidsaxel/kundresa. Syftet med tidsaxeln är att nya kunder får basinformation om alla olika delområden, varefter kunden själv kan välja vilka delområden hen vill fördjupa sig i.

Då man läser ovan kan man tro att jag själv är en bakåtsträvare som inte tror på nya verktyg via digitaliseringen. Så är dock inte fallet. Jag ser digitaliseringen samt de automatiserade tjänsterna som komplement till den personliga servicen. Här är stora utmaningen idag och framtiden. Hur kan vi kombinera en digitaliserad värld samt personlig, mänsklig service på ett sätt som tilltalar våra kunder även i framtiden. Det kräver att man hela tiden är beredd att utveckla sina tjänster enligt kundernas önskemål, det vill säga vara lyhörd hur människor vill kommunicera.

Jag tror och hoppas att vi redan idag och även i framtiden kan vara just den aktören som vågar gå våra egna vägar, där kunden inte enbart i vackra tal är i fokus.

Vill du vara kund i ett bolag där du är en i massan eller vill du vara kund i ett bolag där du alltid är nummer 1? Var i kontakt och berätta din åsikt!

Michael Isaksson