Jaakko Soini
"Omat rajat täytyy tuntea, ettei tee ympäripyöreitä päiviä. Siihen olisi helppoa lipsahtaa."Jaakko Soini, yrittäjä ja toimitusjohtaja

Jaakko Soini från Kärävä Oy: ”Man måste vara smidig och flexibel för att inte hamna på efterkälken”

Vem är du och vad gör ditt företag?

Jag är Jaakko Soini, vd för och delägare i Kärävä Oy. Kärävä är ett andra generationens familjebolag som grundades 1988. Vi tillverkar allt möjligt av trä: terrassbrädor, stomvirke och ribbor för utomhusbruk och främst olika bastuprodukter, till exempel bastupaneler, lavbrädor och lister för inomhusbruk. Kärävä har också en egen snickeriverkstad där vi tillverkar bland annat bastulavar och möbler som beställningsarbete.

Vi sysselsätter cirka 20 personer. Omsättningen 2022 var 14,7 miljoner euro, varav 70 procent kom från export, främst till Europa. I höst firar bolaget 35-årsjubileum och samtidigt invigs fabrikens tillbyggnad.

Vad fick dig att bli företagare?

Företaget låg tidigare tvärs över vägen mitt emot vårt hem. Jag har alltså följt verksamheten ända sedan barnsben och på sätt och vis vuxit in i företagandet. År 2014 tog jag min yrkeshögskoleexamen i ekonomi och kom då med i verksamheten på heltid. År 2016 genomförde vi en generationsväxling i företaget.

Vad inspirerar dig som företagare?

Det är intressant att vara företagare. Ingen dag är sig lik. Det är fritt fram att bestämma vartåt företagsverksamheten utvecklas och hur det ser ut i kalendern. Vi har ett trevligt gäng som det är roligt att jobba och utveckla nya saker med.

När jag tog över ansvaret började vi utöka exporten. Det är häftigt att se hur verksamheten har utvecklats sedan 2016, när omsättningen var tre miljoner, och att föreställa sig hur mycket den kan växa!

Vilken har varit den största framgången eller utmaningen under din företagarkarriär?

Den största framgången enligt mig är att vi har lyckats utöka affärsverksamheten under flera år i följd. År 2021 utsågs Kärävä till årets exportföretag i Birkaland och vann också priset Årets företagare i Birkala. Den kraftiga tillväxten har också medfört utmaningar som vi har tvingats lösa. Vi har lyckats hålla verksamheten lönsam, även om tillväxten har varit kraftig.

Vad är det viktigaste du har lärt dig om företagande?

Världen förändras hela tiden, ibland snabbt. De tre senaste åren är ett bra exempel på detta. Det som fungerade förr fungerar inte längre. Man måste vara smidig och flexibel för att inte hamna på efterkälken. Vi utsätts för tryck från alla håll och takten blir allt snabbare. Arbetet ska inte kännas forcerat, då blir det slitsamt. Om man är glad att gå till jobbet på måndagen vet man att allt är bra.

Man måste känna sina egna gränser och inte arbeta dygnet runt. Det skulle vara lätt att falla in i. Det är företagarens ansvar att driva företaget framåt och om man kör slut på sig själv är det inte heller bra för företaget. Ibland misslyckas man, men huvudsaken är att det blir fler framgångar.

Varför valde du Veritas som pensionsförsäkringspartner?

Veritas kontaktperson lyckades övertyga mig om Veritas styrkor och var överlag en trevlig typ. Vårt tidigare pensionsbolag höll ingen kontakt och Veritas verkade på riktigt vara intresserade av vårt företag, vi är inte bara en rad i CRM-systemet.

Det visade sig stämma. Veritas har ett proaktivt grepp: de har visat intresse och hållit regelbunden kontakt. Man får alltid hjälp när det behövs. Vi har också haft gemensamma projekt bland annat kring ledning av arbetsförmåga. Vi har gjort personalenkäter, deltagit i utbildningar och via webbtjänsten har vi också tillgång till andra arbetshälsotjänster.